Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Kommunal ledelse

01. maj 2010

Undersøgelsen giver et indblik i, hvordan 250 kommunale ledere oplever deres lederjob og de vilkår og rammer, som omkranser deres dagligdag.

Undersøgelsen viser blandt andet, at 82% af lederne generelt er tilfredse i jobbet som leder i den kommunale sektor. Undersøgelsen viser endvidere, at langt de fleste ledere finder god mening i det, de gør.

Godt halvdelen af lederne har i 2009 seriøst overvejet at skifte job. Det primære jobønske har været mere ledelsesansvar.

Tilfredsstillende handlemuligheder viser at være et omdrejningspunkt for lederens vurdering af sit eget job. Større tilfredshed og bedre fastholdelse skabes ved større fokus på disse handlemuligheder. Det kommunale ledelsessystem skal kort sagt blive bedre til at lede ledere.

Fremadrettet peger lederne på behovet for større individualisering i fastsættelsen af medarbejdernes løn, større fleksibilitet i overenskomster og faggrænser samt flere handlemuligheder i lederjobbet. Et synspunkt som kunne tolkes som et ønske om større ledelsesrum.

Se hele undersøgelsen (pdf)