Lederne kræver, at udbetaling af feriepenge bliver frivillig

Over 400.000 danskere, som betaler topskat, risikerer et skattesmæk, hvis de får udbetalt deres feriepenge. Derfor kræver Lederne, at det bliver frivilligt for lønmodtagerne, om de vil have udbetalt pengene nu, eller vente til de går på pension.

16. juni 2020

Lederne bakker varmt op om aftalen om at udbetale de indefrosne feriepenge til lønmodtagerne for at sætte fut i privatforbruget. Men det er en klar forudsætning, at det bliver den enkeltes eget valg, om man vil have udbetalt pengene. Det siger Henrik Bach Mortensen, direktør i Lederne.

- Det er vigtigt at huske, at feriepengene er lønmodtagernes egne penge, og derfor skal man naturligvis også selv kunne bestemme, om man vil tage imod tilbuddet om at få udbetalt pengene nu. For de over 400.000 danskere, som betaler topskat, kan det nemlig give et skattesmæk at få pengene nu, fremover som oprindelig planlagt når de går på pension, siger Henrik Bach Mortensen.

Lederne kræver derfor, at aftalepartierne ved udmøntningen af den aftale, som de indgik natten til mandag, fastslår, at udbetalingen bliver frivillig.

- Andet kan man ikke være bekendt. Det er jo ikke rimeligt, at borgerne tvinges til at få udbetalt deres egne penge på et tidspunkt, hvor det er dyrere for dem skattemæssigt, end det ville have været med de hidtil gældende regler, siger Henrik Bach Mortensen.

sku
Søren Kudahl