Mit Lederne

Fornuftig forlængelse af lønkompensation

Ledernes Hovedorganisation er tilfreds med, at lønkompensationsordningen forlænges til 29. august, hvorefter den udfases. Tvangslukkede virksomheder får dog lønkompensation, så længe de er lukkede.

05. juni 2020

- Det er meget fornuftigt, at regeringen nu har indgået en aftale med DA og FH om at forlænge lønkompensationsordningen til 29. august. Det ville være et hårdt slag for mange virksomheder og lønmodtagere, hvis ordningen stoppede 8. juli som hidtil aftalt. Nu varer ordningen sommeren ud, og derefter er dansk erhvervsliv forhåbentlig kommet op i gear igen.

Sådan siger Svend Askær, formand i Ledernes Hovedorganisation, om den aftale, som netop er blevet præsenteret. Aftalen indebærer også, at der skal forhandles videre om udvidelse af arbejdsfordelingsordningen, og derudover skal virksomheder, som stadig er lukkede på grund af corona-restriktioner, stadig kunne få lønkompensation efter 29. august, og indtil de må åbne igen.

- Det er naturligvis en vigtig forudsætning for aftalen, at virksomheder, som stadig er tvunget til at holde lukket, kan blive ved med at få lønkompensation, indtil de må åbne igen. Og samlet set synes vi derfor, at det er en fornuftig aftale, som er indgået i dag med respekt for, at lønkompensationsordningen naturligvis også er dyr for samfundsøkonomien og ikke skal køre længere end nødvendigt, siger Svend Askær.

Han slår fast, at næste skridt så bør være en ”kickstart” af dansk økonomi, hvor privatforbruget løftes blandt andet gennem frigivelse af feriepenge og nedsættelse af momsen på restaurantbesøg, oplevelser og lignende. Ledernes Hovedorganisation har tidligere fremsat en pakke med konkrete forslag til, hvordan det kan gøres. Læs alle forslagene her.