Mit Lederne

Anne Louise Eberhard vinder Women’s Board Award 2020

56-årige Anne Louise Eberhard modtog fredag 31. januar den prestigefyldte pris, Women’s Board Award 2020. Prisen blev overrakt af H.K.H. Kronprinsessen hos Deloitte i København i selskab med 200 inviterede gæster

31. januar 2020

Anne Louise Eberhard har efter en mangeårig karriere som topleder blandt andet i Danske Bank, valgt en fuldtidskarriere som professionelt bestyrelsesmedlem med nuværende poster i FLSmidth, Finansiel Stabilitet, Bavarian Nordic og TopDanmark.

WBA 2020 Anne Louise Eberhard

”At modtage en pris som Women’s Board Award betyder rigtig meget for mig. Jeg synes, jeg gør mig umage, hvor jeg er, og når juryen og kolleger støtter op om mit arbejde, både det faglige og som menneske, kan jeg kun være yderst ydmyg og taknemmelig. Vigtigst er nok, at jeg med prisen håber at kunne inspirere mange flere kvinder til at gribe karrieren og de spændende udfordringer og oplevelser, der følger med”, sagde vinderen i sin takketale.

Det er en jury af erfarne bestyrelsesledere, der har valgt Anne Louise Eberhard som modtager af Women’s Board Award 2020, med juryleder Thomas Thune Andersen, bestyrelsesformand i Ørsted, i spidsen:

”Danmark er faldet tilbage på ranglisterne - det bør og behøver vi ikke, når vi har så stærke kandidater som årets vinder og tidligere prismodtagere. Der er en meget stærk kvindelig pipeline, som vi skal forstå at udnytte langt bedre, end vi formår”.

”Udover en stærk executive karriere og relevant bestyrelseserfaring er det vigtigt, at prismodtageren både kan og vil bruge prisen til at være aktiv ambassadør for den diversitet, der mangler i det danske bestyrelseslandskab. Vi har brug for kompetente, tydelige rollemodeller, der tør gå forrest.”

Hans Henrik Lüttichau-Holm, Managing Director i Alumni, der står bag udvælgelsen af kandidaterne, udtaler om årets prismodtager:

”Hun har, hvad der kræves af en moderne bestyrelsesleder. Hun er top professionel, har stærke sociale og faciliterende kompetencer, og så demonstrerer hun en imponerende dybde i sin strategiske og kommercielle forståelse på tværs af industrierne i sin portefølje”.

Susanne Hoeck, medstifter af Women’s Board Award, supplerer:

”Vi ønsker at ændre den stereotype opfattelse af, hvordan en bestyrelsesformand eller topleder ser ud. Kandidaterne repræsenterer en bred palette af kvinder med forskellige kompetencer, erfaringer og personlige profiler. Køn kan være en kompetence i sig selv, men overordnet handler det om at sætte fokus på forretningspotentialet i mangfoldighed, da ’plejer’ ikke længere er en driftssikker løsning.”

Anne Louise Eberhard er den syvende modtager af Women’s Board Award i Danmark. Hun er udvalgt blandt en omfattende pulje af kvindelige bestyrelsesmedlemmer, der ikke har en formandspost i dag, men vurderes at have potentialet til at lede en bestyrelse. Kandidaterne har leveret dokumenterede økonomiske resultater og har stærke referencer fra deres erhvervskarrierer både i og uden for bestyrelseslokalerne.

Om Women's Board Award
Women’s Board Award blev første gang uddelt i Danmark i 2014. Prisen er stiftet af den danske journalist Susanne Hoeck og den norske organisation Styreinformasjon, og uddeles også i Finland, Norge, Sverige og Schweiz. Fra 2020 også i Tyskland og Spanien. De danske partnere bag prisen er Alumni, Deloitte og Lederne.

Tidligere vindere af prisen (titler ved modtagelsen):

• 2014: Eva Berneke, CEO, KMD
  • 2015: Merete Eldrup, CEO, TV2
  • 2016: Lene Skole, CEO, Lundbeckfonden.
  • 2017: Pernille Erenbjerg, CEO, TDC A/S
  • 2018: Marianne Erenbjerg CEO, CMS Bakery Solutions
  • 2019: Helle Valentin, MD & Global Account Partner, IBM

Juryen består af:

• Thomas Thune Andersen (formand for juryen), Bestyrelsesformand Ørsted A/S, Årets Bestyrelsesformand 2019.
  • Marianne Kirkegaard, CEO, CMS Bakery Solutions, Bestyrelsesformand Fertin Pharma
  • Vagn Sørensen, Årets Bestyrelsesformand 2018
  • Jørgen Huno Rasmussen, Bestyrelsesformand
  • Helle Valentin, MD & Global Account Partner, IBM
  • Gunnar Eckbo, Bestyrelsesanalytiker, Styreinformasjon AS

Formålet med Women’s Board Award er:

• At synliggøre inspirerende, kvindelige bestyrelsesmedlemmer med solid ledelseserfaring og dokumenterede faglige kompetencer, der giver potentiale til en post som bestyrelsesformand.
  • At inspirere til, hvordan diversitet øger værdiskabelsen i bestyrelserne
  • At sende signal til danske virksomheder om, at det giver gevinst at handle proaktivt fremfor reaktivt
  • At vende negativt fokus fra køn og ligestilling til positivt fokus på kompetencer, ressourceudnyttelse og resultater i bestyrelser

I Danmark er kun hvert fjerde bestyrelsesmedlem i de børsnoterede selskaber en kvinde, og mere end halvdelen af virksomhederne har ikke en eneste kvinde i bestyrelsen.

KONTAKTOPLYSNINGER

kontaktoplysninger