Mit Lederne

Skatteudspil er klima-lappeløsning

Hvis Danmark skal nå de ambitiøse klimamål i 2030, er det nødvendigt med en generel CO2-afgift.

23. november 2020

Der er gode takter i regeringens skatteudspil. Ikke mindst er det positivt, at regeringen er parat til at belønne virksomheder, der vil investere grønt de kommende år. Men helt generelt er regeringens udspil ikke ambitiøst nok, mener Ledernes Hovedorganisation.

-  Hvis vi skal nå de ambitiøse klimamål, er det helt nødvendigt med en generel CO2-afgift, og jo før jo bedre, så lederne på de danske virksomheder ved, hvad de kan regne med. Ellers risikerer vi at stå med ryggen mod muren i årene op til 2030, hvor det så kan blive nødvendigt at pålægge virksomhederne meget vidtgående regulering. Derfor havde vi gerne set, at regeringen allerede nu havde annonceret indførelsen af en generel CO2-afgift. Udspillet med hævede energiafgifter er kun lappeløsninger, der bidrager minimalt til CO2-reduktionerne, siger Berit Toft Fihl, politisk chef hos Ledernes Hovedorganisation.

Udspillet fra regeringen indeholder også et øget fradrag for grønne investeringer allerede fra næste år.

-  Virksomhederne er en vigtig del af løsningen i den grønne omstilling, og derfor er det godt, at regeringen også tilbyder virksomhederne et økonomisk incitament til at investere grønt. Virksomhederne bidrager med nye ideer og teknologier, som er nødvendig for reduktionen af drivhusgasudledningen, og derfor er det også godt, at regeringen baner vejen for massive investeringer, siger Berit Toft Fihl.

btf
Berit Toft Fihl