Mit Lederne

Meget positivt med hjælp til flere selvstændige

Ledernes Hovedorganisation glæder sig over, at grænsen for, hvornår selvstændige kan få gavn af statens hjælpepakke, nu er sænket fra 15.000 til 10.000 i gennemsnitlig omsætning om måneden.

27. marts 2020

- De selvstændige har i øjeblikket brug for al den hjælp, de kan få. Derfor er det meget positivt, at Folketingets partier i dag er blevet enige om at justere hjælpepakken, så selvstændige kan modtage økonomisk støtte, hvis de hidtil har haft en gennemsnitlig omsætning på mindst 10.000 om måneden i stedet for 15.000 i den oprindelige model.

Sådan siger Niklas Praefke, cheføkonom i Ledernes Hovedorganisation, som organiserer cirka 10.000 selvstændige i organisationen Virksom. Han peger på, at det især hjælper relativt nystartede selvstændige eller andre, som af den ene eller anden grund ikke har haft så høj omsætning i det seneste år.

- Det er meget positivt, at politikerne er opmærksomme på, hvordan de kan hjælpe de selvstændige gennem denne kolossale krise, som kan rive tæppet væk under rigtig mange selvstændige, siger Niklas Praefke.

Han forsikrer, at Ledernes Hovedorganisation fortsat vil følge situationen tæt og holde øje med, hvor der ellers kan være behov for forbedringer af hjælpepakken for de selvstændige.

nip
Niklas Praefke