Mit Lederne

Forslag om EU-mindsteløn undergraver dansk model

EU-Kommissionen foreslår, at alle medlemslandene skal indføre en mindsteløn. Det vil være et opgør med godt 120 år med den danske model, mener Lederne.

28. oktober 2020

Onsdag lyder der dårlige nyheder fra EU for Danmark og andre lande med et velorganiseret arbejdsmarked. EU-kommissionen foreslår, at landene skal indføre en lovbestemt mindsteløn. Det har vi aldrig haft herhjemme. Og det er der heller ikke behov for, lyder det fra Torkild Justesen, direktør hos Lederne.

- Der skal ikke herske nogen tvivl om, at alle skal have en fair løn og arbejde under ordentlige vilkår, men Kommissionens forslag om en europæisk mindsteløn er ikke fremlagt med Danmark i tankerne. Det er derimod meget relevant i visse andre medlemslande. Til gengæld har det potentiale til effektfuldt og sikkert at undergrave godt 120 års dansk tradition for, at lønmodtagere og arbejdsgivere forhandler sig frem til vilkår på arbejdsmarkedet, siger Torkild Justesen.

Han påpeger, at den danske model gennem mere end 120 år har vist sit værd og sikret gode vilkår for ansatte, og den har skabt et smidigt og fleksibelt arbejdsmarked, hvor det er nemt at hyre og fyre og nemt at finde sig et nyt job.

- Det må vi ikke sætte over styr. Derfor er det dybt kritisabelt, at Kommissionen nu fremsætter forslag til lovgivning, som på ingen måde sikrer, at vi kan bevare vores velfungerende danske model. Vi risikerer, at det fremover bliver EU-domstolen og ikke arbejdsmarkedets parter, som sætter rammerne for det danske arbejdsmarked, tilføjer direktøren hos Lederne.

Morten_Bonde_Pedersen_mini_1
Morten Bonde Pedersen