Mangel på arbejdskraft må ikke brede sig

21. marts 2018

Det er vigtigt, at vi undgår bred mangel på arbejdskraft, som vi så under opsvinget i 00'erne. Ellers risikerer vi, at væksten går i stå. Det siger analysechef hos Lederne, Kim Møller Laursen i en kommentar til dagens beskæftigelsestal fra Danmarks Statistik.

Tallene viser, at der i januar var 2.728.800 personer med lønmodtagerjob, hvilket er det højeste antal lønmodtagere nogensinde. Dermed er antallet af lønmodtagere steget med 7.200 fra december til januar.

Analysechef hos Lederne, Kim Møller Lauersen

- Allerede nu er nogle brancher hårdt ramt. Derfor er det på den korte bane nødvendigt at få flere  udlændinge med de rigtige kvalifikationer til Danmark samtidig med, at vi målrettet opkvalificerer de ledige, siger Kim Møller Laursen.

Han betegner det som glædeligt for dansk økonomi, at beskæftigelsen slår rekord.

- Men hvis opsvinget fortsætter som forventet, risikerer der for alvor at mangle arbejdskraft i adskillige brancher. Det kan i løbet af kort tid bremse væksten, siger Kim Møller Laursen.

LÆS OGSÅ: Danmark kommer til at mangle op mod 85.000 faglærte

Udover at få flere ledige i arbejde, gælder det også om at forøge arbejdsstyrken, understreger Kim Møller Laursen.

- Vi skal have gjort flere uden for arbejdstyrken jobparate, så de også bliver klar til at træde ind i de stillinger, der står ubesatte. Men det tager tid. Det kan vi ikke vente på, så vi er nødt til at ændre reglerne, så virksomhederne her og nu får bedre muligheder for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft, lyder det fra analysechefen.