Mangel på arbejdskraft kan bremse opsvinget

30. maj 2018

Danmarks Statistik har netop offentliggjort konjunkturindikatoren for erhvervene. Dagens tal viser, at konjunkturerne går fremad for industrien, men Ledernes cheføkonom Andreas Enghoff påpeger samtidig de voksende udfordringer med mangel på arbejdskraft.

Udviklingen er drevet af stigning i både beskæftigelsesforventninger og ordrebeholdning. Tillidsindikatoren, der sammenfatter erhvervenes og forbrugernes forventninger, stiger til 1,08 fra 0,82 takket være stigning i industrien og forbrugerforventningerne.

- Industrien er for alvor på vej ind i en højkonjunktur, og det giver et øget pres på arbejdsmarkedet. De seneste dage har vi set Det Økonomiske Råd og regeringen være ude og pege på den truende mangel på arbejdskraft. Dagens tal bekræfter, at vi risikerer at stå over for mangel på arbejdskraft i industrien. I industrien oplever således hver tiende danske virksomhed, at mangel på medarbejdere begrænser væksten, siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff

- Hvis opsvinget skal fortsætte, bør virksomhederne få bedre muligheder for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft, især fordi beskæftigelsen slår rekord måned efter måned. For eksempel kunne den såkaldte positivliste udvides til at omfatte faglærte. Og samtidig skal flere ledige gøres jobparate, så de også bliver klar til at træde ind i de stillinger, der står ubesatte, men det tager tid, lyder det fra Andreas Enghoff.

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne