Mangel på arbejdskraft bremser stadig mere produktion

26. april 2018

Virksomheder i serviceerhverv og industri med under 1.000 ansatte har de seneste år oplevet en større begrænsning i produktionen som følge af mangel på arbejdskraft end den samlede gruppe af virksomheder. Det viser Danmarks Statistiks nye konjunkturbarometer for erhvervene for april 2018.

De nye tal understreger ifølge cheføkonom hos Lederne Andreas Enghoff behovet for at sikre virksomhederne bedre muligheder for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft.

- Dansk økonomi er inde i en højkonjunktur, og det giver et øget pres på virksomhederne. Dagens tal viser således, at det især er virksomheder med under 1.000 ansatte, som i højere grad rammes af mangel på arbejdskraft. Det kan skyldes, at de ikke har samme adgang til at tiltrække arbejdskraft fra ind- og udland som store virksomheder, siger Andreas Enghoff.

I dag er det ikke muligt for virksomheder med under 20 ansatte at tiltrække arbejdskraft fra udlandet gennem den såkaldte fast-track-ordning, som gør det hurtigere og lettere for certificerede virksomheder at hente udenlandske medarbejdere med særlige kvalifikationer til Danmark.

- Selvom 20 ansatte ikke lyder af meget, har 90 pct. af virksomhederne i Danmark mellem én og 20 ansatte. Sætter vi grænsen for fast-track-ordningen ned til for eksempel 10 ansatte, og vil det blive lettere for mindre virksomheder at hente arbejdskraft fra udlandet og dermed mindske produktionsbegrænsningerne som følge af mangel på arbejdskraft, siger Andreas Enghoff.

Konjunkturbarometeret viser, at manglen på arbejdskraft er stigende på tværs af brancher. Således har næsten hver fjerde virksomhed i bygge- og anlægsbranchen oplevet, at de må begrænse deres produktion på grund af mangel på arbejdskraft, mens hver syvende af servicevirksomhederne må begrænse deres produktion på grund af mangel på arbejdskraft. Samtidig oplever hver tiende danske virksomhed i industrien, at mangel på medarbejdere begrænser væksten.

- Med udsigt til en beskæftigelse, der slår rekorder måned efter måned og en stabil høj vækst de kommende år, bør virksomhederne derfor få bedre muligheder for at rekruttere udenlandsk arbejdskraft. For eksempel kunne den såkaldte positivliste udvides til at omfatte faglærte. Og samtidig skal vi også have gjort flere jobparate, så de bliver klar til at træde ind i de stillinger, der står ubesatte hen, siger Ledernes cheføkonom.

Andreas Enghoff
Cheføkonom, Lederne