Ledigheden falder fortsat og samtidig øges presset på arbejdsmarkedet

31. august 2018

Ledigheden i juli faldt med yderligere 400 personer. Ledigheden er dermed uændret på 3,9 procent og 107.300 fuldtidspersoner. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Det er glædeligt, at ledigheden fortsat falder. Og den kan komme længere ned. Særligt blandt de 25-29 årige er der et betydeligt potentiale. Der er fortsat en massiv overledig i den aldersgruppe sammenlignet med de øvrige aldersgrupper

Analysechef Kim Møller Laursen

Kombinationen af fortsat faldende ledighed og en beskæftigelse, der måned for måned sætter rekord, øger imidlertid presset på arbejdsmarkedet.

- Flere og flere virksomheder oplever, at de må begrænse deres produktion på grund af mangel på arbejdskraft. Virksomhederne skal derfor have bedre muligheder for at tiltrække den rigtige arbejdskraft fra udlandet. Derfor er det helt rigtigt, at regeringen i finanslovforslaget har bebudet, at den kommer med et udspil, der kan være til at tiltrække veluddannet international arbejdskraft, siger analysechef Kim Møller Laursen

Samtidig bør den nyligt indgåede aftale om en forenkling af beskæftigelsesindsatsen føre til, at endnu flere ledige kommer i job. De større frihedsgrader til kommunerne betyder, at jobcentrene i langt højere grad kan fokusere på kerneopgaven: at få ledige i job, og at virksomhederne kan få den arbejdskraft, de efterspørger.