Folkeskolens krampetrækninger over 10. klasse skader de unge

Det er helt nødvendigt, at 10. klasserne rettes mod erhvervslivet. Derfor støtter Lederne Venstres forslag om at flytte 10. klasse ud på erhvervsskolerne.

20. marts 2018

- Der er akut brug for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse efter folkeskolen. Derfor er det helt rigtigt set at knytte 10. klasse langt tættere til erhvervsuddannelserne sådan som Venstre foreslår, siger Henrik Bach Mortensen, direktør hos Lederne.

Kritikken må forstumme

Dermed er Henrik Bach Mortensen uenig med Skolelederforeningen, der forholder sig skeptisk over for Venstres forslag.

- Det kan ikke nytte noget, at folkeskolen beskytter sine egne interesser ved krampagtigt at holde fast 10. klasserne i den nuværende form. Derfor må modstanden fra skoleledernes formand forstumme, siger Henrik Bach Mortensen.

Andelen af elever fra grundskolens 9. og 10. klasse, der vælger en erhvervsuddannelse, har været konstant lav, siden reformen af erhvervsuddannelserne trådte i kraft 1. august 2015. Sidste år var det kun 18,5 pct. af eleverne, der valgte en erhvervsuddannelse.

Dermed er der langt til at indfri reformens målsætning om, at 25 pct. af en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020.

Brug for ny fremdrift

- Vi har brug for at skabe ny fremdrift i erhvervsuddannelserne. De unge bør vælge erhvervsuddannelser, der peger direkte mod beskæftigelse, iværksætteri og lederjob fremfor at køre omveje gennem 10. klasse og gymnasiet, før de vælger de uddannelser, de skal leve af resten af livet, siger Henrik Bach Mortensen.

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne