Merete Eldrup kåret som årets kvindelige bestyrelsesmedlem

TV2´s administrerende direktør Merete Eldrup blev fredag kåret som vinder af den prestigefyldte pris Women's Board Award. 200 prominente gæster deltog, da Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary overrakte TV2´s direktør, Merete Eldrup, prisen som vinder af Women's Board Award. Med æren følger et stipendiat til Harvard Business School.

30. januar 2015

- Merete Eldrup er en kvinde med holdninger, som hun gerne giver udtryk for i det offentlige rum. Hun bidrager gennem bestyrelsesposter i Rambøll Gruppen, Gyldendal og Nykredit Holding med sine strålende strategiske, politiske, analytiske og ikke mindst kommunikative evner, lød ordene fra juryens formand, Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand for Carlsberg Fondet.

Forud for juryens valg ligger en omfattende analyse af landets 1100 største virksomheder og en kortlægning af deres bestyrelser. Analysen er foretaget af Stanton Chase International.

Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand for Carlsberg Fondet.

Merete Eldrup var også sidste år nomineret til Women’s Board Award og løb i år med prisen i konkurrence med 180 danske professionelle bestyrelseskvinder.

- Det betyder rigtigt meget. Jeg er ikke forvænt med priser, så det er et dejligt skulderklap at få. Jeg vælger at tage det både som en anerkendelse af mine bestyrelsesposter, men også som en anerkendelse af min vilje til at ville noget med ledelse og gå hele vejen. Det er min ironman, sagde den glade vinder, som havde børn og sin mand, Anders Eldrup, med til prisoverrækkelsen.

- Merete Eldrup er en rollemodel med gennemslagskraft, og hun har gang på gang pointeret, at for meget viden bliver tabt, når kun en brøkdel af Danmarks mange velkvalificerede kvinder er med ved bestyrelsesbordet, tilføjede juryformanden i sin argumentation, hvor juryens formand således også sendte en skarp hentydning til, at flere danske virksomheder bør engagere sig aktivt for at opnå en bedre kønsbalance i toppen af dansk erhvervsliv, herunder i de professionelle bestyrelser.

- Det er helt afgørende, at vi fokuserer på diversitet i bestyrelsesarbejdet. Det bidrager til bedre processer, arbejdsmetoder, kommunikation og samarbejdsformer – og i sidste ende til bedre beslutninger. Vi skal kort og godt undgå talentspild i virksomhederne, lød juryformandens ord.

Women’s Board Award blev uddelt først gang i Danmark i 2014, hvor prisen gik til administrerende direktør i KMD, Eva Berneke.

- Påstanden om, at de kvalificerede kvinder ikke findes, er klart modbevist af det felt af kvindelige bestyrelsesmedlemmer, som det igen i år har været muligt at identificere i udvælgelsesprocessen, mener Susanne Hoeck, ansvarlig for Women’s Board Award i Danmark og relationschef hos Lederne.

Foto: Ricky John Molloy / TV 2

Fakta om Merete Eldrup

• 2007 ‐ Adm. Direktør, TV2 Danmark A/S
  • 1997 ‐ 2007 Direktør i JP/Politikens Hus
  • 1995 ‐ 1997 Vicedirektør i Energistyrelsen
  • 1993 ‐ 1995 Sekretariatschef for Mimi Jakobsen, Erhvervsministeriet
  • 1991 ‐ 1993 Ministersekretær for Finansminister Henning Dyremose
  • 1988 ‐ 1991 Fuldmægtig i Finansministeriet

Bestyrelsesmedlem:

• 2013 ‐ Rambøll Gruppen
  • 2010 ‐ Gyldendal A/S
  • 2010 ‐ Nykredit Holding

Uddannelse:

• Cand. Polit, Københavns Universitet, 1988

FAKTA Women’s Board Award:

Om prisen

• WBA blev uddelt for første gang i Danmark i 2014, hvor prisen gik til Eva Berneke, CEO i KMD.
  • Den norske organisation Styreinformasjon står bag prisen, som også uddeles i Norge og Sverige.
  • AIG, Deloitte, Stanton Chase og PFA-Pension er partnere på den danske pris.
  • Vinderen modtager et stipendium til Harvard Business School.
  • Læs mere: www.womensboardaward.dk

Juryen for Women's Board Award

• Flemming Besenbacher (formand), bestyrelsesformand, Carlsberg Fondet
  • Lykke Friis, prorektor for Københavns Universitet
  • Thomas Thune Andersen, bestyrelsesformand, DONG Energy
  • Susanne Hoeck, relationschef, Lederne
  • Gunnar Eckbo, bestyrelsesanalytiker, Styreinformasjon
  • Anja Monrad, Executive Director og General Manager, Dell
  • Janne-Moltke Leth, direktør i Paustian

Kriterier for kandidaterne til Women's Board Award

• Minimum 10 års økonomisk‐/resultatansvar i direktion
  • Er bestyrelsesmedlem i større selskab og har væsentlig bestyrelseserfaring
  • Er aktiv stillingstager og synlig i bestyrelsesdebatten
  • Kan agere rollemodel som ”morgendagens bestyrelsesmedlem”
  • Vinderen kan ikke besidde en formandspost.

Citater, der må anvendes i forbindelse med omtale af prisen:

Det er vigtigt, at budskabet om flere kvinder i bestyrelserne kommer fra bestyrelsesformanden, men det er mindst lige så vigtigt, at det kommer fra CEO’en, for det er i executive-laget, vi skal rekruttere de nye kvinder til bestyrelserne.

Flemming Besenbacher, juryformand

Den reelle udfordring er at skabe diversitet i ledelseslagene. Hvis vi lykkes med det, skaber vi også grundlaget for diversiteten i bestyrelserne. Bestyrelsesformændene har forstået, hvor vigtigt diversitet i bestyrelserne er. Den debat, der er skabt, og det fokus, der har været i de senere år, har øget viljen, og mange virksomheder har allerede fundet nogle af de dygtige kvindelige talenter. Men der er mange flere… Debatten har flyttet sig fra at være en skyttegravskrig mellem kønnene til at være en debat om vækst og diversitet – det er positivt!

Janne Moltke-Leth, jurymedlem.

Rigtig mange kvinder er godt på vej, hvad angår kompetencer og ledelsesmæssig tyngde. Vi oplever også et øget fokus fra særligt de store virksomheder på at rekruttere kvinder til bestyrelserne, og samtidig en stigende interesse blandt kvinder i at deltage på det niveau.

Rina Asmussen, partner i Stanton Chase International, ansvarlig for WBA–analysen.

Det er fantastisk positivt, at så mange store danske virksomheder har valgt at støtte op om en pris, der sætter fokus på den manglede kønsbalance i erhvervslivets top. Diversitet handler ikke kun om køn, men om at skabe de optimale betingelser for enhver beslutningsproces og dermed øge vores konkurrenceevne på et globalt marked. Derfor er det afgørende, at vi også får de topkompetente kvinder i spil.

Susanne Hoeck, jurymedlem, relationschef hos Lederne og ansvarlig for Women´s Board Award i Danmark.