Hvem skal være Årets Leder 2015?

Skal det være kvinden, som er udråbt til Danmarks nye biotekdronning? Måske sygehusdirektøren, som går i spidsen i kampen mod kræft? Måske topchefen i Danmarks største forsikringsselskab, som gør en dyd ud af at lære sine kunder at kende? Det kan også være den modige iværksætter, som har haft kæmpestor global succes med at få folk til at leve sundt? Eller skal det være manden, som efter at have stået i spidsen for verdens største onlineavis er blevet topchef i en af USA´s førende medievirksomheder?

05. oktober 2015

Tre kvinder og to mænd udgør feltet, som dyster om Danmarks fornemste lederpris, når Årets Leder skal kåres for 14. gang. Torsdag den 19. november afsløres det på konferencen Ledelsens Dag i København, hvem der kan smykke sig med titlen Årets Leder 2015 og dermed træde ind i en ærefuld række af prismodtagere, som blandt andre tæller A.P. Møller-Mærsks koncernchef Nils Smedegaard Andersen, Lego-direktør Jørgen Vig Knudstorp og Lakridskongen Johan Bülow.

De fem kandidater til prisen som Årets Leder 2015 er:

• Britt Meelby Jensen, 42 år. Administrerende direktør siden januar i år for Zealand Pharma A/S og tidligere en 11 år lang karriere i Novo Nordisk med blandt andet ansvar for de globale marketingaktiviteter. Britt Meelby Jensen er udråbt til Danmarks nye biotekdronning og nyder stor respekt som en markant og modig kvindelig topchef i en stadig mandsdomineret biotekbranche.
  • Dorthe Gylling Crüger, 51 år. Hun blev i år udnævnt til administrerende direktør for Sygehus Lillebælt efter tidligere at have været lægelig direktør. Dorthe Gylling Crüger har med sit store engagement i projekt ”Patienternes Sygehus” ydet en usædvanlig indsats for at gøre en hospitalsindlæggelse til en positiv oplevelse for patienterne. I sommer tiltrådte hun endvidere som formand for Kræftens Bekæmpelse.
  • Morten Hübbe, 43 år. Overtog i 2011 posten som administrerende direktør i Danmarks største forsikringsselskab Tryg, efter at han i ni år havde været finansdirektør. Han er topchef for en koncern med 3.600 medarbejdere og en kundedatabase med 2,7 millioner navne. Morten Hübbe har gjort en dyd ud af at lære koncernens kunder at kende, og derfor ringer han og resten af koncernledelsen hver måned til helt almindelige kunder for at høre om deres oplevelser med Tryg.
  • Mette Lykke, 34 år. Missionen var at få flere mennesker til at dyrke motion, da Mette Lykke i 2007 var en af tre stiftere af trænings- og motionsapp´en Endomondo, som med årene er vokset til at have cirka 25 millioner brugere verden rundt. Tidligere på året blev virksomheden solgt for 575 millioner kroner til den amerikanske producent af sportstøj Under Armour, hvor den hårdt arbejdende unge entreprenør nu har titel af international direktør.
  • Jimmy Maymann, 44 år, er en af de mest succesfulde danske ledere i den internationale medieverden. Efter at have stået i spidsen for verdens største onlineavis Huffington Post, som under danskerens ledelse på tre år noterede en vækst i brugertallet fra 40 til 200 millioner om måneden, blev Jimmy Maymann i år udnævnt til topchef hos den amerikanske mediegigant AOL. Han er anerkendt som en særdeles viljestærk og innovativ iværksætter.

Formanden for Lederne Svend Askær mener, at der er tale om et af de stærkeste kandidatfelter i kåringens 14-årige historie.

- Jeg er meget stolt af, at vi i år har et felt, som både tæller unge iværksættere og mere erfarne ledere, men samtidig et felt, der tydeligt afspejler, at de bedste danske ledere og iværksættere også har muligheder for at gøre international karriere. Jeg er spændt på, hvem af de fem stærke kandidater med vidt forskellige profiler, der får flest stemmer og dermed indskriver sig i historien som rollemodel og forbillede for andre danske ledere, siger Svend Askær.

Hvem, der den 19. november kan smykke sig med titlen som Årets Leder 2015, afgøres ved en afstemning blandt danske ledere på Ledernes hjemmeside. Afstemningen starter i dag.

Komiteen, der har fundet frem til årets kandidater, består af finansminister Claus Hjort Frederiksen, headhunter og stifter af The Personal Business Plan Stephen Bruyant-Langer, professor på CBS Henrik Holt Larsen, koncerndirektør for ATP´s administrationsforretning Lilian Mogensen, direktør i Copydan BilledKunst Torben Gammelgaard, Ledernes formand Svend Askær og salg- & marketingchef hos Lederne Uffe Daub.

Tidligere modtagere af prisen som Årets Leder

2002: Nationalbankdirektør Bodil Nyboe Andersen