Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Vær nysgerrig når medarbejderen siger op

08. marts 2015

Det er en gammel sandhed, at det er bedre at have dygtige medarbejdere, der rejser, end ukvalificerede medarbejdere, der bliver. Alligevel kan det være en god idé at finde ud, hvorfor de ansatte siger op.

I sidste uges dilemma, der har været til afstemning på business.dk, oplever HR-chefen Gitte, at det igen og igen lykkes konkurrenten at ”stjæle” de medarbejdere, som Gitte har lagt energi og sjæl i at rekruttere, oplære og videreuddanne.

Flemming Andersen, ledelsesrådgiver hos Lederne, har forståelse for, at det kan være irriterende, men minder om, at det er en del af spillet på arbejdsmarkedet:

- HR-chefen kan i første gang opfatte det som en anerkendelse af sin indsats. Men når det er sagt, vil det give mening at komme til bunds i, hvorfor Gittes medarbejdere lader sig friste af konkurrenten, forklarer Flemming Andersen.

Ledelsesrådgiveren peger dermed på løsningsmulighed nr. tre:

- Man kan selvfølgelig godt prøve at ”købe” medarbejderne ved at lægge noget ekstra i lønposen og blive lønførende i området. Men det er ikke min erfaring, at det på sigt giver loyale medarbejdere, siger Flemming Andersen.

Der kan nemlig være mange andre årsager end lønnen til, at medarbejderne tager imod konkurrentens tilbud.

- Jeg vil anbefale HR-chefen at lave fratrædelsesinterviews med medarbejdere, der vælger at sige op. På den måde kan man finde ud af, om der er et mønster i årsagerne, og om det er noget, man kan gøre noget ved, siger Flemming Andersen.

Nogle gange er det helt banale ting der er gået galt, f.eks. en kommunikation hvor man har talt forbi hinanden, som ligger til grund for en opsigelse. Det kan også være den generelle relation mellem leder og medarbejder, mangel på anerkendelse eller ufleksible arbejdstider. Når man har fået et overblik over, om der er et mønster i, hvor skoen trykker, kan man som HR-chef begynde at arbejde på forbedringer:

- Det optimale er jo, at man kan skabe en arbejdsplads, hvor folk er glade for at være, samtidigt med at de skaber resultater, og hvor medarbejderne føler, at de kan udvikle sig til værdi for både sig selv og arbejdspladsen, siger Flemming Andersen.