Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Vær en ordentlig - leder det betaler sig

12. august 2015

Det er ikke god ledelse at afskedige med en forkert begrundelse.

Det kan være fristende at lede efter formelle fejltrin, hvis du som leder gerne vil af med en medarbejder, der er gået i stå fagligt.

Således er IT-chefen fra sidste uges ledelsesdilemma fristet til at komme af med Hans - som har været i virksomheden i 10 år, og som han oplever som en stopklods for nye tiltag - ved at indlede en sag om for lange frokostpauser og uregelmæssigheder i tidsregistreringen.

God ledelse er ordentlig ledelse.

Henrik Kongsbak, chef for ansættelsesret hos Lederne

Men det er ikke en fremgangsmåde, der kan betale sig, hvis du spørger chef for ansættelsesret hos Lederne, Henrik Kongsbak. Det er måske nok juridisk holdbart at gribe sagen an ved at bruge de lange pauser og sjusk med tidregistreringen. Men Henrik Kongsbak anbefaler ikke fremgangsmåden:

- For det første fordi, det ikke er god ledelse at give en forkert begrundelse. Men det kan også give ledelsesmæssige konsekvenser. Det kan skabe unødig frygt og måske disrespekt blandt de øvrige medarbejdere. Og det er langt fra sikkert, at IT-chefens egen leder er enig i beslutningen om at fyre en medarbejder, der været ansat i ti år, på det grundlag, siger Henrik Kongsbak.

Hvis IT-chefen vælger at afskedige Hans med begrundelsen, at han ikke er kvalificeret nok, løber han sandsynligvis ind i et andet problem: Det kan tolkes som en usaglig fyring. For hvorfor har virksomheden ikke gjort noget for løbende at opkvalificere Hans, der har været i jobbet i ti år?

- Situationen viser, at ordentlig ledelse betaler sig. Det er dybest set et spørgsmål om mål og midler. Målet er legitimt: IT-chefen vil gerne have en medarbejder med flere kompetencer. Dilemmaet ligger i hvilken vej mod målet, IT-chefen vælger. Jeg anbefaler uddannelse og opkvalificering til Hans, siger Henrik Kongsbak, der dermed vælger løsning nr. to.

Henrik Kongsbak mener dog også, at det er helt på sin plads at påpege, at forholdene omkring Hans’ lange frokostpauser og forkerte tidsregistrering skal rettes op.

Der er ingen garanti for, at samarbejdet mellem IT-chefen og Hans kommer til at fungere. Og det er en løsning, der kræver mere tid, end det ville tage at fyre Hans og ansætte en anden. Til gengæld er det ledelse, som IT-chefen og virksomheden kan stå inde for, forklarer Henrik Kongsbak:

- God ledelse er ordentlig ledelse.