Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Vær ærlig med omtanke når du giver referencer

27. januar 2016

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Udtalelser om tidligere medarbejdere vil altid være subjektive vurderinger.

Som leder med personaleansvar er det en del af opgaven at fungere som reference, når tidligere medarbejdere går på jobjagt. Men det kan være en balancegang, når det handler om medarbejdere, som lederen ikke har været udelt tilfreds med.

LÆS DILEMMAET: Skal en leder altid sige ja til at være reference?

I sidste uges ledelsesdilemma har Marie, der er vicedirektør i en større organisation, fået en henvendelse fra sin tidligere medarbejder, Kim, der spørger, om han må bruge hende som reference i sin jobsøgning. Marie synes ikke, hun helhjertet kan anbefale Kim til en ny arbejdsgiver. Han opfyldte ikke målene i sin jobbeskrivelse, og Marie havde sit besvær med at få ham til at performe. Derfor er hun i tvivl om, hvorvidt det vil være mest fair at bede Kim om at bruge andre referencer.

Selvom Marie ikke var tilfreds med Kim, kan man sagtens forestille sig, at han performer bedre på en anden arbejdsplads med andre rammer, så man skal vægte sine ord med omhu.

Flemming Andersen, ledelsesrådgiver hos Lederne

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen anbefaler løsningsforslag nummer tre: At Marie siger ja til at være reference og er ærlig i sin vurdering af Kim. Men han mener, at Marie skal gøre det med omtanke og varsomhed.

- Man må gå ud fra, at Kim er forberedt på, at Marie ikke har været ubetinget tilfreds. Hvis Marie har levet op til sit ansvar som leder, ved Kim godt, hvor han står, siger Flemming Andersen.

LÆS OGSÅ: En stresspolitik skal bruges aktivt

Flemming Andersen forklarer, at man som udgangspunkt kan forholde sig til det rent faktuelle, når man udtaler sig om tidligere medarbejdere. Man kan beskrive stillingen som medarbejderen har bestredet, arbejdsopgaverne og længden på ansættelsen. Alt, hvad man siger derudover, vil være en subjektiv vurdering.

- Selvom Marie ikke var tilfreds med Kim, kan man sagtens forestille sig, at han performer bedre på en anden arbejdsplads med andre rammer, så man skal vægte sine ord med omhu, siger Flemming Andersen.

Ledelsesrådgiveren anbefaler derfor Marie at holde tungen lige i munden, hvis hun bliver ringet op:

- Hun skal som udgangspunkt bekræfte de faktuelle forhold og måske også nævne de positive ting, hun kan sige om Kim for at hjælpe ham godt på vej, men hun gør ham en bjørnetjeneste ved at ”oversælge” ham. Hvis hun bliver spurgt, om hun ville ansætte ham igen, må hun svare ærligt og forklare, at han ikke var det bedste match under de givne rammer og i den stilling, han var ansat i hos hende.