Udform en firmapolitik på SoMe-området

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: I sidste uge var chefen Jonas i et dilemma, efter en kunde havde tippet ham om medarbejderen Lises Facebookprofil. Lise bruger sin Facebookprofil til at give sin yderligtgående politiske holdning til kende gennem statusopdateringer og deltagelse i diverse debatter.

10. oktober 2018

Jonas ønsker ikke at blande sig i hendes politiske ytringer, men da hun politisk befinder sig på ydrefløjen frygter Jonas, at det vil skræmme kunder væk, hvis også de skulle falde over hendes Facebookprofil.

Generelt er det godt at have en firmapolitik, så alle medarbejderne kan forholde sig til, hvad virksomheden ser som acceptabelt og ikke acceptabelt på sociale medier

Ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt

Ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt forstår godt Jonas’ bekymring, men mener ikke, at han bør tage sorgerne på forskud, da det ikke nødvendigvis bliver et problem.

- Det er ikke unormalt, at folk lufter deres politiske holdninger på Facebook, men som i dette tilfælde er der nogle forskellige elementer, som i sidste ende kan være skadelige for virksomheden. Rådgivning inden for PR og marketing indebærer ofte, at man er tæt på kunderne og det er derfor ikke unormalt, hvis der bliver etableret en relation mellem medarbejdere og deres kunder på for eksempel LinkedIn og Facebook. Det i sig selv er ikke skadeligt, men det kan blive et problem hvis en medarbejders Facebook-profil afspejler meget tydelige, yderligtgående politiske holdninger, siger Michael Uhrenholt.

Han anbefaler derfor løsning nummer 1.

- Jonas bør tage en snak med Lise, hvor han fortæller om sine bekymringer. Derudover må chefen Jonas også træffe en beslutning: Hvis Lises holdninger åbenlyst skader forretningen, kan han blive nødt til at opsige hende, forklarer ledelsesrådgiveren.

LÆS OGSÅ: Danske lønmodtagere: Vi tør ikke at rejse ud

Han slår fast, at en firmapolitik på SoMe-området, som foreslået i løsning 2, ville kunne gavne virksomheden fremadrettet. Løsning nummer 3 er absolut no-go ifølge Michael Uhrenholt.

- Generelt er det godt at have en firmapolitik, så alle medarbejderne kan forholde sig til, hvad virksomheden ser som acceptabelt og ikke acceptabelt på sociale medier. Det gælder især, når privatlivet bliver kædet sammen med arbejde, siger Michael Uhrenholt.

LØSNINGSFORSLAG:

  1. Jonas tager en snak med Lise, hvor han beretter om sine iagttagelser og fortæller om sine bekymringer i håb om, at hun vil skrue ned for sine offensive holdninger på Facebook.

     

  2. Jonas får udarbejdet en firmapolitik på området, og planlægger først at tage en snak med Lise om problemet, når firmapolitikken træder i kraft.

  3. Jonas konfronterer Lise og forklarer, at hvis hun ønsker en fremtid i virksomheden, må hun stoppe sin politiske aktivitet på Facebook.

Sidste uges opfølgningsartikel