Test dig selv: Føler du dig stresset?

11. december 2017

Det at miste sit job er for mange en stor stressfaktor. Her kan du teste, om du er stresset og få gode råd fra karrierekonsulenten til at håndtere din stress.

Det at miste sit arbejde kan opleves som en livsændrende begivenhed på niveau med for eksempel en skilsmisse, og kan derfor i høj grad påvirke menneskets trivsel over en kortere eller længere periode. At miste sit job og ikke vide hvornår man lander et nyt, kan få stor betydning på mange fronter. Karrierekonsulent og stresscoach Anette Bodam forklarer nærmere:

”Hvis opsigelsen opleves uretfærdig og urimelig, ligger der måske allerede i udgangspunktet for ledighedsperioden en vrede og frustration, som det kan være svært at få afløb for. Jobtabet kan desuden betyde en stor ændring i dagligdagen, for man har ikke alene mistet sin indtægtskilde, man har også mistet sin daglige sociale og faglige relation til kolleger.”

Men der er ifølge Anette Bodam især også én anden faktor, der spiller ind, når man mister sit job:
 
”Har man ikke umiddelbart et jobtilbud på hånden, er der usikkerheden om, hvornår og hvor man lander det næste job - og nok så vigtigt, hvad det er for et job, man får”. Hun fortsætter:

”Er man dagpengeberettiget, og har man oven i købet en lønsikring, er indtægten måske sikret helt eller delvist, men samtidig mødes man af en række krav til, hvordan man skal agere for ikke at miste denne indtægtskilde. For nogen er dette tab af kontrol ganske grænseoverskridende.

5 gode råd

  • Prioritér søvn, hvile, sund kost, bevægelse, frisk luft og lys – hver dag
  • Skemalæg din tid til jobsøgningsaktiviteter og til fritid - og overhold din kalender!
  • Få dækket dit behov for sociale relationer – overvej frivillige aktiviteter, hvor du kan bruge dine personlige og faglige kvalifikationer
  • Brug dit netværk. Vær åben om din situation og bed om hjælp, når du har brug for det
  • Søg professionel hjælp hvis dine stress-symptomer fortsætter

Test dig selv

TrivselsSparring

trivselssparring