Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Tag tyren ved hornene og tal om omgangstonen

30. december 2015

Uenighed om værdier blandt lederkolleger kan løsnes op ved direkte, men anerkendende dialog.

Skal man stå fast på sine egne værdier eller acceptere, at en lederkollega har en helt anden tilgang? Det spørgsmål, skal Trine fra sidste uges ledelsesdilemma finde svar på.

LÆS DILEMMAET: Når din lederkollegas opførsel støder

Trine er nyansat økonomichef og deler storrumskontor med administrationschefen Kathrine og hendes afdeling. Trine har overhørt sin kollega tale hårdt til en af sine medarbejdere. Episoden overskred Trines egne grænser, men kan hun blande sig i, hvordan en kollega leder sine medarbejdere?

Når man er nyansat, kender man ikke forhistorier, kultur og jargon. Det opfattes som naturligt, at man spørger interesseret til det, man undrer sig over. Derfor kan Trine måske have lettere ved at tage samtalen med Kathrine end andre på arbejdspladsen.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

- Det er tydeligt, at Trine har en veludviklet empati og forstår, hvis medarbejderen føler sig dårligt behandlet. Hvis Trine gerne vil have sin kollega til at ændre adfærd, skal hun tale med hende under fire øjne, siger Helle Bruun Madsen, der er ledelsesrådgiver hos Lederne.

- Under samtalen, synes jeg, det er vigtigt, at Trine forsøger at forstå hvad Kathrines motiv er til at tale sådan til sin medarbejder.

LÆS OGSÅ: Skideballer hører ikke hjemme på intranettet

- Fortæl Kathrine hvad du har hørt og spørg hende herefter, hvordan hun oplevede situationen, samt hvad der fik hende til at reagere, som hun gjorde. Når Trine har gjort det, kan hun spørge Kathrine, om hun må give hende feedback. Ved at sætte sig i kollegaens sted, kan Trine bedre adressere problemet uden at være fordømmende, siger Helle Bruun Madsen.

Det er jo slet ikke sikkert, at kollegaen er vant til at få feedback. Som ledelsesrådgivere oplever vi ofte, at ledere ikke ved, hvordan de virker på andre.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

Ledelsesrådgiveren forklarer, at det er vigtigt med den anerkendende tilgang, hvis man gerne vil have kollegaen til at ændre adfærd:

- Det er jo slet ikke sikkert, at kollegaen er vant til at få feedback. Som ledelsesrådgivere oplever vi ofte, at ledere ikke ved hvordan de virker på andre. Det gælder måske også Kathrine, siger Helle Bruun Madsen, som anbefaler løsning nummer et.

Faktisk mener Helle Bruun Madsen, at Trine kan have en fordel i at være ny på arbejdspladsen:

- Når man er nyansat kender man ikke forhistorier, kultur og jargon. Det opfattes som naturligt, at man spørger interesseret til det, man undrer sig over. Derfor kan Trine måske have lettere ved at tage samtalen med Kathrine end andre på arbejdspladsen, siger Helle Bruun Madsen.