Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Tag ikke medarbejderne som gidsler

31. maj 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Ledere skal passe på med at bringe deres medarbejdere i situationer, hvor de føler sig presset til at handle imod deres egen overbevisning om, hvad der er rigtigt og forkert.

I sidste uges dilemma på business.dk var Finn i et dilemma. Han ejer et vognmandsfirma, som netop er begyndt at køre varer til Østeuropa. Hans chauffører fortæller, at tolderne i Østeuropa vil have ”smørelse” for at lade lastbilerne passere. Finn ved ikke, om han skal acceptere, at smørelse er et vilkår eller indskærpe over for medarbejderne, at de under ingen omstændigheder må give tolderne penge. En tredje mulighed er at droppe at fragte varer til Østeuropa.

LÆS OGSÅ: Ledere usikre på regler om fortrolige oplysninger

- Danmark er verdens mindst korrupte land, men danske virksomheder møder korruptionen andre steder i verden.  Historisk set er smørelsespenge til toldere ikke noget særsyn, siger ledelsesrådgiver hos Lederne Bjarne Henning Jensen.

Ledelsesrådgiveren mener, at den bedste løsning for medarbejderne er løsning nummer et, hvor Finn koncentrerer sig om markedet sydpå og dropper at fragte gods til Østeuropa.

Det kan selvfølgelig skade forretningen at være principfast, men for medarbejderne er det klart bedst ikke at blive bragt i situationer, hvor de føler sig presset til at gøre noget, som de måske grundlæggende synes er forkert

Ledelsesrådgiver hos Lederne Bjarne Henning Jensen

- Det kan føles ubehageligt for medarbejderne at få penge i hånden til at betale smørelse til tolderne i udlandet. Og den mulighed, hvor han siger til medarbejderne, at de under ingen omstændigheder må betale pengene er heller ikke optimal. Chaufførerne kan være bange for, at det tager for lang tid at få leveret deres varer, og så begynder de måske at betale tolderne af egen lomme, siger Bjarne Henning Jensen.

LÆS OGSÅ: Ledere er handlingslammede over for globale udfordringer

Han mener, at man bør sætte medarbejdernes ve og vel højest.

- Det kan selvfølgelig skade forretningen at være principfast, men for medarbejderne er det klart bedst ikke at blive bragt i situationer, hvor de føler sig presset til at gøre noget, som de måske grundlæggende synes er forkert, siger Bjarne Henning Jensen.

Han opfordrer desuden Finn til at gøre kunderne, han skal fragte gods til Østeuropa for, opmærksom på problematikken.