Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Tænketank anbefaler Rejsekort til læring

14. august 2017

Et Rejsekort til læring, så den enkelte leder og medarbejder kan tjekke ind og ud af læringsrum i løbet af arbejdslivet. Det er en af ideerne til nye måder at tænke læring på, som udspringer af en tænketank om fremtidens uddannelse. Tænketanken er nedsat af Lederne i anledning af blandt andet trepartsforhandlingerne om voksen- og efteruddannelse, som genoptages på onsdag den 16. august.

Der synes at være enighed om, at uddannelse og læring hele livet er et vilkår, hvis vi skal matche kompetencebehovene på et stærkt foranderligt arbejdsmarked. Men der er til gengæld langt fra altid enighed om, hvordan man får fremtidssikret uddannelsessystemet og sammenhængen mellem uddannelse og arbejdsliv.

Ledernes tænketank om fremtidens uddannelse har formuleret ti ideer til nye måder at tænke læring på i et samspil mellem uddannelse, praksis og individer. Et af forslagene går på et Rejsekort til livslang læring, så individer – og måske virksomheder – bliver udstyret med et Rejsekort, der giver ret til at gå ind og ud af læringsrum i løbet af arbejdslivet. Kortet skal ikke være låst i fortidige kategorier om ungdomsuddannelse, professionsuddannelser og masterprogrammer, men derimod knytte sig til aktuelle ideer og behov hos den enkelte og hos virksomheden.

LÆS OGSÅ: Mange ledere og medarbejdere skal på skolebænken

Skal kunne tjekke ind og ud af uddannelse
- Ideen er, at ligesom, når vi skifter mellem bus og tog med Rejsekortet, skal vi kunne tjekke fleksibelt ind og ud af uddannelse over et liv. Et Rejsekort til læring – en personlig uddannelseskonto – kræver et opgør med den ”frontloadede” model, hvor vi gennemfører størstedelen af vores uddannelse først i livet, siger chefkonsulent i Ledernes uddannelsesteam og deltager i tænketanken Marianne Rasmussen.

Der er behov for at gøre uddannelse langt mere fleksibelt og agilt, og det kræver et nyt syn på uddannelse som en opgave, vi er fælles om, snarere end som en opgave, der primært er forankret på uddannelsesinstitutioner

Chefkonsulent hos Lederne Marianne Rasmussen

Tænketanken peger som eksempel på nye læringsrum på det uddannelsesformat, hvor virksomheder og uddannelsesinstitutioner i fællesskab udvikler kortere forløb, der sigter på kompetenceudvikling inden for et bestemt område af relevans for begge parter – såkaldte ”Nanodegrees”.

- Hvis vi skal møde forudsigelserne om, at vi alle kommer til at tage flere uddannelser i løbet af et arbejdsliv, kommer den eksisterende uddannelsesstruktur til kort. Det kan ikke alt sammen være lange uddannelser, hvor det er predefineret, præcis hvornår du starter og afslutter forløbet. Der er behov for at gøre uddannelse langt mere fleksibelt og agilt, og det kræver et nyt syn på uddannelse som en opgave, vi er fælles om, snarere end som en opgave, der primært er forankret på uddannelsesinstitutioner, mener Marianne Rasmussen.

Hun opfordrer til at få skabt et nyt uddannelsessystem, ”hvor uddannelse ikke organiseres som flow-tv i en verden, der er on demand.”