Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Syv ud af ti ledere har haft samtale med medarbejder om stress

01. maj 2017

70 procent af lederne på de danske virksomheder har inden for de seneste tre år haft en samtale med en medarbejder om medarbejderens stress. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 3.948 ledere. Tallet understreger, at lederne tager action på stress, men illustrerer samtidig problemets omfang.

Ifølge undersøgelsen, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, har 41 procent af lederne ”flere gange” inden for de seneste tre år haft en samtale med en medarbejder om medarbejderens stress, mens 29 procent af lederne har haft en enkelt stresssamtale med en medarbejder de seneste tre år. De resterende 30 procent af de adspurgte ledere har ikke siddet ansigt til ansigt med en stressramt medarbejder.

Stresssamtaler handler meget om fingerspitzengefühl og erfaring

Chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann

- Den gode nyhed er, at lederne forholder sig til medarbejdernes stress og tager action i forhold til denne ledelsesopgave. Den dårlige nyhed er, at tallene understreger, hvor stort problemet er, fastslår Signe Tønnesen Bergmann, chefkonsulent i Ledernes arbejdsmiljøteam.

LÆS OGSÅ: Hver tredje virksomhed forebygger stress blandt ledere

Nemmere at forholde sig til brækket ben

Signe Tønnesen Bergmann oplever, at samtaler med medarbejdere om stress for mange ledere er vanskelige og krævende at gennemføre.

- Hvis medarbejderen har brækket et ben eller har fået en tennisalbue, er det rimelig håndgribeligt, hvad der skal ske, og hvor langt et tidsforløb, der kan forventes. Det er langt vanskeligere og mere komplekst at sætte sig ind i, hvad en stresset person kan og ikke kan samt vurdere, hvornår vedkommende kan være tilbage. Men ligesom med andre samtaler om medarbejderes sygefravær handler stresssamtaler også meget om fingerspitzengefühl og erfaring. Jo flere gange, en leder har siddet over for en stressramt medarbejder, desto bedre bliver lederen til at forstå og hjælpe medarbejderen. Og jo flere gange, virksomheden har håndteret en medarbejders stress, desto bedre bliver organisationen til i samarbejde med den stressramte at finde de bedste svar på, hvor lang sygemeldingen skal være, om det vil være en god idé at ansætte en vikar, hvordan indkøringsperioden efter sygemeldingen bliver bedst muligt og, frem for alt, hvordan man forebygger, at den stressramte senere får tilbagefald, siger Signe Tønnesen Bergmann.

Ifølge undersøgelsen har 43 procent af de adspurgte ledere henvist en medarbejder til psykolog eller anden professionel rådgivning på grund af medarbejderens stress. Undersøgelsen er foretaget i anledning af Ledernes landsdækkende Tag Ansvar-kampagne, og den offentliggøres i sin helhed senere på året.