Svært for ledere at vurdere hvor hurtigt stressramte medarbejdere kan komme tilbage

23. oktober 2017

To ud af fem ledere, der har fastholdt en medarbejder med stress, fandt det vanskeligt at vurdere, hvor hurtigt medarbejderen kunne komme tilbage i job. Samtidig oplever ledere, at det er en udfordring at finde de rigtige opgaver til medarbejdere, som har været sygemeldte med stress. Det viser en ny undersøgelse, som Lederne har lavet i samarbejde med Psykiatrifonden.

I undersøgelsen, der er baseret på svar fra 1.018 ledere, svarer 41 procent af de ledere, der har fastholdt en medarbejder med stress, at det ”i høj” eller ”i meget høj grad” var svært at vurdere, hvornår medarbejderen var klar til at komme tilbage på jobbet. 34 procent fandt det ”i nogen grad” vanskeligt at vurdere.

Ledere har et ansvar for - i samarbejde med medarbejderen - at lægge en plan for, hvordan medarbejderen kommer tilbage

Chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann

Chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann kan godt genkende problemstillingen:

- Vi oplever, at ledere er i tvivl om, hvad stressramte medarbejdere kan og ikke kan. Men i virkeligheden er det ikke særlig meget anderledes, end hvis medarbejderen har brækket et ben. Dialog er i begge tilfælde det vigtigste nøgleord. Lederen skal løbende være i kontakt med medarbejderen, hvor de taler om, hvad han eller hun kan. Den stressramte medarbejder skal desuden selv være i dialog med sin læge eller behandler, siger Signe Tønnesen Bergmann.

Ifølge chefpsykolog hos Psykiatrifonden Michael Danielsen bør virksomheder have en beredskabsplan klar, inden problemet opstår.

- Der skal ikke være tvivl om, hvem der gør hvad, hvordan og hvorfor, når sygemeldingen er en realitet.  Hvornår en medarbejder er klar til at komme tilbage er selvfølgelig individuelt, men en lang sygemelding er ikke altid det bedste. Tværtimod kan det være nødvendigt at forsøge at komme tilbage - måske også før man føler sig helt klar. Her spiller arbejdspladsen naturligvis en afgørende rolle. Både ledere og kollegaer skal bidrage til, at medarbejderen kan vende tilbage på en skånsom måde, siger Michael Danielsen.

LÆS OGSÅ: Lederne har større fokus på medarbejderes stressrisiko end deres egen

En udfordring at finde de rigtige opgaver
Undersøgelsen viser også, at hver sjette leder synes, at det er en udfordring at finde de rigtige opgaver til medarbejdere, som er tilbage på arbejdet efter en stresssygemelding. 17 procent af lederne fandt det i ”høj” eller ”meget høj grad” udfordrende, mens 35 procent ”i nogen grad” oplevede, at det var svært at finde de rigtige opgaver.

- Ledere har et ansvar for - i samarbejde med medarbejderen - at lægge en plan for, hvordan medarbejderen kommer tilbage. De skal tale om, hvilke opgaver medarbejderen kan løse. Lederen skal lytte til medarbejderen, for det er en fælles opgave at finde de rigtige opgaver. Planen skal være fleksibel, da den skal kunne justeres løbende, påpeger Signe Tønnesen Bergmann.

LÆS OGSÅ: Hver tredje virksomhed forebygger stress blandt ledere og medarbejdere

Det er Michael Danielsen enig i.

- I Psykiatrifonden anbefaler vi, at man laver en håndfast drejebog for den gode tilbagevenden efter en stresssygemelding. En plan, der klart beskriver antal timer, hvilke dage der skal være restitutionsdage, og hvilke arbejdsopgaver der skal løses – og hvor hurtigt og med hvor stor kompleksitet.  Det er også meget vigtigt, at lederen har videnspersoner at sparre med. Når det handler om regnskabet, henter man jo også en revisor ind. Der må ikke være en implicit forventning i organisationen om, at det med stress skal lederen ”bare lige” kunne, understreger Michael Danielsen.

Stressundersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, offentliggøres i sin helhed senere på efteråret.