Stress opdages oftest af lederen

06. november 2017

Spørger man ledere, hvordan de blev opmærksomme på, at en medarbejder måske var stresset, svarer seks ud af ti, at de selv opdagede det, fordi de så tegn på stress. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 1.018 ledere.

Blandt ledere, der enten har haft stressede medarbejdere eller har haft mistanke herom, svarer 58 procent, at de selv opdagede tegn på stress hos medarbejdere. 54 procent af lederne har også været i situationer, hvor det var medarbejderen, der fortalte dem, at han eller hun måske var påvirket af stress. Undersøgelsen viser desuden, at kun en fjerdedel af lederne har oplevet, at det var en kollega til en stressramt medarbejder, som reagerede.

Tit vil den stressramte ikke selv kunne se, at han eller hun har ændret adfærd og måske er på vej til at gå ned med stress, så det er afgørende, at ledere er opmærksomme på tegnene

Chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann

Ifølge chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann er det meget naturligt, at det som udgangspunkt enten er lederen, der opdager medarbejderens stress, eller medarbejderen selv, der gør opmærksom på det.

- De fleste ledere er i daglig kontakt med deres medarbejdere. Derfor kan de også se, når en medarbejder pludselig ændrer adfærd. Det er meget typisk, at medarbejdere begynder at opføre sig anderledes, hvis de er påvirkede af stress. De springer måske frokosten over, bevæger sig hurtigere rundt og trækker sig fra det sociale. Tit vil den stressramte ikke selv kunne se, at han eller hun har ændret adfærd og måske er på vej til at gå ned med stress, så det er afgørende, at ledere er opmærksomme på tegnene. Omvendt ser vi også en tendens til, at medarbejdere er blevet bedre til at sige fra og fortælle det til deres leder, når de oplever en ubalance mellem deres egne ressourcer og de krav, der stilles til dem, siger Signe Tønnesen Bergmann.

LÆS OGSÅ: Forebyggelse af medarbejderes stress har topprioritet hos ledere

Kollegaer skal spørge ind til hinanden
Chefkonsulenten er forundret over, at kun 25 procent af ledere har været i en situation, hvor de er blevet opmærksomme på stress hos en medarbejder gennem dennes kollega.

- Det undrer mig, da kollegaerne er dem på arbejdspladsen, der som udgangspunkt kender hinanden bedst. De følger med i hinandens liv og ved også ofte noget om, hvad der foregår på hjemmefronten. De har derfor bedre mulighed for at reagere tidligt. Uanset om stress hos en medarbejder har rod i privat- eller i arbejdslivet, er arbejdspladsen nødt til at forholde sig til det, understreger Signe Tønnesen Bergmann.

Som kollega har man et ansvar for at hjælpe hinanden. Derfor bør man også gå til lederen, hvis man er bekymret for, om ens kollega er ramt af stress.

- Nogle føler måske, at de går bag om ryggen på deres kollega, hvis de går til lederen og fortæller, hvad de har observeret. Til en start kan man også nøjes med at tale med sin kollega, men i det øjeblik, at vedkommende er så stresset, at han eller hun er ude af stand til selv at handle, bør man inddrage en leder, siger Signe Tønnesen Bergmann, der mener, at et godt arbejdsmiljø på arbejdspladsen ikke alene er lederens ansvar.

FRA SAMME UNDERSØGELSE: To ud af tre ledere har haft stresssamtale med medarbejder

- Et godt arbejdsmiljø skabes af os alle sammen. Ledere har et ansvar og nogle særlige handlemuligheder, og de er naturligvis rollemodeller i forhold til kulturen på arbejdspladsen. Men kollegaer er også med til at skabe kulturen. De påvirker for eksempel kulturen for, hvordan vi taler til hinanden, og om det er legitimt at spørge ind til hinanden. Sidstnævnte er virkelig vigtigt, hvis vi vil udfordringen med stress til livs, fastslår Signe Tønnesen Bergmann.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, og den offentliggøres i sin helhed senere på efteråret.