Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Stress kan behandles bedre med kollektiv tilgang

25. april 2016

Det nytter ikke at sende enkelte medarbejdere i ”pit-stop” for derefter at sætte dem tilbage igen efter sygemelding og endt behandling. Den opsang leverer stressforsker Vivi Bach Pedersen og psykolog Per Hulstrøm i en ny artikel i det elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag.

Vivi Bach Pedersen og Per Hulstrøm, der begge har erfaring med organisationspsykologi og stressproblematikker, skriver, at arbejdspladser med stressproblemer kan spare tid, penge og kræfter ved at håndtere stress kollektivt. Selvom stress udgør et af de største trivselsproblemer i vores samtid, har vi formået at gøre tankevækkende lidt ved det.

Læs på Ledelse i Dag

Vi famler i blinde. For vi bliver ved med at behandle stress som et individuelt problem

Stressforsker Vivi Bach Pedersen og psykolog Per Hulstrøm

- Vi famler i blinde. For vi bliver ved med at behandle stress som et individuelt problem, selvom vi ved, at stress også skal håndteres kollektivt, skriver Vivi Bach Pedersen og Per Hulstrøm.

Derfor har Vivi Bach Pedersen og Per Hulstrøm udviklet en model, der skal hjælpe virksomheder og ledere med at håndtere stress organisatorisk.

- Vi kan godt forstå, at ledere kan føle sig på dybt vand, når en stressramt har været i behandling og skal tilbage på jobbet. Typisk har en ekstern behandler haft den primære kontakt til den stressramte medarbejder, og nu skal lederen tage over og sikre en god indkøring, der tager højde for behandlingen, men som lederen ofte ikke kender til, skriver Bach Pedersen og Hulstrøm.

LÆS OGSÅ:  Ledere skaber rammer for medarbejdernes trivsel 

Forretningsorienteret stressmodel
3P-modellen kalder Bach Pedersen og Hulstrøm deres model, der kan bruges til at finde årsagerne til stress i en virksomhed, afdeling eller et team. Ledere og medarbejdere retter nemlig ofte blikket derhen, hvor problemet udstiller sig – i stedet for derhen, hvor årsagen til problemet findes.

Årsagen til stressproblemer kan være andre steder end der, hvor man ved første øjekast tror, de er

Stressforsker Vivi Bach Pedersen og psykolog Per Hulstrøm

Årsagen til stressproblemer kan være andre steder end der, hvor man ved første øjekast tror, de er, skriver Bach Pedersen og Hulstrøm og beskriver et eksempel fra en salgsvirksomhed med kommunikationsproblemer, konkurrencepræget og aggressiv adfærd og flere og flere stress-sygemeldinger. I det konkrete tilfælde viste det sig, at virksomheden på den ene side tilbød en bonus til de sælgere, der solgte mest – og samtidig havde organiseret medarbejderne i selvstyrende teams.

- Kortlægningen gjorde det klart, at der var tale om et selvmodsigende og kollegialt usundt set-up. Stresssymptomerne blev mindsket markant, da virksomheden blandt andet indførte en kollektiv bonusordning, skriver Bach Pedersen og Hulstrøm, der fastslår, at medarbejderes stressreaktioner altid bør betragtes som mulige symptomer på bagvedliggende strukturelle udfordringer.