Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Storytelling uden roller til medarbejdere er spild af tid

02. marts 2015

Hvis der ikke er roller til medarbejderne i virksomhedens store fortælling, virker den sandsynligvis ikke. Historier om virksomheder og deres værdier skal suppleres med fokus på de enkelte medarbejdere for at have strategisk effekt, skriver to kommunikations- og organisationsforskere i Ledelse i Dag.

Når strategisk storytelling fejler, sker det ofte fordi ledelsen glemmer at tænke medarbejderne ind i fortællingen og dermed forsømmer at skabe medejerskab. Det skriver Marianne Wolff Lundholt og Birgitte Norlyk, der begge er lektorer og forskere i kommunikation og organisation ved Syddansk Universitet.

Som det gode eksempel på storytelling, der involverer medarbejderne og giver virksomhedens ansatte medejerskab i fortællingen, henviser forskerne til den internationale medicinalvirksomhed Radiometer Radical: ”De fleste er enige om, at enhver, der redder et liv, er en helt. Hos Radiometer er vi 2.300 helte – for vores produkter redder liv hver dag verden over”.

- I de sætninger lykkes det Radiometer at fortælle en stor historie om liv og død, hvor virksomhedens og medarbejdernes mål går op i en højere enhed, forklarer Marianne Wolff Lundholt og Birgitte Norlyk.

Forskerne skriver i artiklen, at når strategisk storytelling mislykkes, sker det oftest, fordi ledelsen ikke har formået at skabe en fælleskabsfølelse, der får medarbejderne til at rykke fra ”mig-tænkning” til ”os-tænkning”.

- Som leder kan man til en vis grad påvirke graden af medarbejdernes involvering ved at tage udgangspunkt i medarbejderens behov for at blive set. Før man ledelsesmæssigt kan involvere, skal medarbejderen have afklaret sine individuelle behov ved at få svar på spørgsmål som ”Hvad er mit job”, ”Hvordan klarer jeg det” og ”Er der nogen, der interesserer sig for det”. Spørgsmål, der afspejler behovet for afklaring og feedback, skriver lektorerne.

Først når de individuelle behov for at blive set og anerkendt er opfyldt, kan lederen forvente, at medarbejderne er motiverede for at indgå i en større strategisk sammenhæng.

- Når medarbejderen stiller spørgsmål som ”Hvordan klarer min afdeling sig”, ”Hvor skal vi hen” og ultimativt ”Hvordan kan jeg hjælpe”, er der synergi mellem medarbejdernes individuelle historier og organisationens historie, skriver Marianne Wolff Lundholt og Birgitte Norlyk.