Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Skideballer hører ikke hjemme på intranettet

28. oktober 2015

En kollektiv skideballe på intranettet skaber flere problemer, end den løser.

Kan en direktør tillade sig at levere en kollektiv skideballe til alle medarbejdere på virksomhedens personaleintra? Og hvis ikke, hvem har så ansvaret for, at det stoppes?

I sidste uges ledelsesdilemma stod regnskabschefen i en virksomhed med 88 ansatte i en klemme: Direktøren har talt med store bogstaver på intranettet, fordi han mener, at medarbejderne sløser med arbejdstiden. Hvis ikke medarbejderne strammer op, vil det få konsekvenser, skriver direktøren. Regnskabschefen kan se, at skideballen skaber vrede og frustration blandt de ansatte.

Som en del af ledelsen har regnskabschefen pligt til at tage ansvaret på sig.

Michael Uhrenholt, ledelsesrådgiver hos Lederne

Den slags kommunikation skal stoppes med det samme, fastslår ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt fra Lederne:

- Det kan godt være, at direktøren har ret. Men hvis der for lidt at lave, er det direktørens ansvar at tilpasse organisationen til opgaveniveauet. Han må selv handle i stedet for at skyde på medarbejderne.

Michael Uhrenholt forklarer, at direktøren med sin adfærd ikke løser problemer - tværtimod er han godt i gang med at skabe et problem, der kan blive langt værre end den adfærd, som direktøren i første omgang gik i rette med.

LÆS OGSÅ: Ledernes nye undersøgelse om møder og mødekultur

- Med skideballen udviser direktøren mangel på respekt og mistillid til sine medarbejdere. Og når der oven i købet ligger en slet skjult trussel i budskabet, har man ingredienserne til en ordentlig omgang panik i organisationen, siger Michael Uhrenholt.

Medarbejderne kan komme til at opleve en “falsk urgency”, hvor de begynder at foretage sig irrationelle handlinger for at bevise, at de har travlt og gør deres arbejde godt. Men panik medfører ikke kvalitet i arbejdet. Tværtimod fører det til sjuskefejl, forhastede beslutninger og dårlig stemning.

LÆS OGSÅ: Brug chefens fejl konstruktivt

- Derfor skal regnskabschefen i dilemmaet forklare sin direktør, hvad fremgangsmåden betyder. Som en del af ledelsen har han pligt til at tage ansvaret på sig, siger Michael Uhrenholt, der dermed peger på løsning nummer et.

Når skaden nu er sket, mener ledelsesrådgiveren, at det bedste for organisationen vil være, hvis direktøren kan overtales til at lægge hovedet på skafottet og sige ligeud til sine ansatte, at det var en forkert måde at reagere på.