Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Skab balance mellem lederdisciplin og faglighed

26. juli 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Takker man ja til et lederjob, må man acceptere, at der følger opgaver med, som er langt fra ens oprindelige faglighed.

Thomas, der er uddannet biolog og nu er chef ved et forskningsinstitut, savnede i sidste uges dilemma på business.dk i højere grad at beskæftige sig med sin oprindelige faglighed. Jobbet som chef kræver, at han bruger mange af sine arbejdstimer på økonomi, eksterne relationer og personaleledelse. Thomas er i tvivl om, hvorvidt han skal søge job et andet job eller forsøge at uddelegere nogle af ledelsesopgaverne.

- At være chef udelukker ikke, at man kan bringe sin ”oprindelige” faglighed i spil, men det varierer fra job til job, hvor stor en del af arbejdstiden, der er direkte forbundet med ens faglighed. Det varierer også, om man bruger sin faglighed på det strategiske plan eller er helt nede i detaljen, siger ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm.

Han skal tænke over, hvor langt nede i de faglige detaljer, han har brug for at være for at kunne trives

Ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm

Hun mener, at Thomas til en start skal gøre op med sig selv, hvordan hans drømmejob ser ud.

- Thomas skal overveje, hvordan han ville fordele sin arbejdstid på henholdsvis ledelse og opgaver af mere faglig karakter, hvis han selv kunne vælge. Han skal tænke over, hvor langt nede i de faglige detaljer, han har brug for at være for at kunne trives, mener Birgitte Alstrøm, som derfor peger på løsning nummer et.

LÆS OGSÅ: Ledere med ambitioner skal vise deres værd

- Når han har gjort det, kan han overveje løsning nummer to. Han kan muligvis uddelegere nogle af de administrative opgaver til andre på instituttet. Når det er sagt, så skal han huske på, at han stadig er chefen, og at han ikke kan uddelegere alt, understreger ledelsesrådgiveren. 

LÆS OGSÅ: Personaleansvar afholder unge fra lederkarriere

Hun minder også om, at det kan være virke demotiverende på medarbejderne, hvis han som chef laver for meget af deres arbejde.

- Medarbejderne har måske nogle andre forventninger til Thomas som chef, og for dem kan det også opleves som kontrollerende, hvis han hele tiden er dybt nede i de faglige detaljer, understreger Birgitte Alstrøm.