Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Samtale fremmer forståelsen mellem ledere

09. marts 2015

Samtale fremmer forståelsen – også når samtalepartnerne er ledere og chefer på de danske virksomheder. Flertallet af ledere er godt tilfredse med den dialog, de har med den nærmeste chef, og den løbende dialog er klar topscorer, når lederne peger på, hvilken form for dialog der har størst værdi. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne, som offentliggøres i dag.

Ifølge undersøgelsen, der er baseret på svar fra 2.961 ledere, er 58 procent af lederne dagligt eller flere gange ugentligt i uformel dialog med sin nærmeste chef. Og samtalerne opleves bestemt ikke som spild af tid. 59 procent af lederne angiver således, at de er tilfredse eller meget tilfredse med dialogen med den nærmeste chef, mens hver femte, 20 procent, vender tommelfingeren nedad i vurderingen af samtalerne med chefen.

- Man kan ikke overvurdere den værdi, som en hyppig dialog mellem leder og chef har – dels i form af den uformelle snak på kontoret eller på parkeringspladsen, dels de mere formaliserede møder, hvor der skal træffes beslutninger og udstikkes retninger. Derfor glæder det mig, at der både er pænt høje tal på frekvensen af de uformelle samtaler og på ledernes generelle tilfredshed med dialogen, siger ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen afdækker også udbyttet af den løbende dialog sat over for eksempelvis den fast tilbagevendende lederudviklingssamtale (kaldet LUS). Et stort flertal på 61 procent af lederne mener, at den løbende, uformelle dialog med den nærmeste chef giver mest værdi, mens 26 procent peger på, at LUS-samtalen og den løbende dialog giver lige stort udbytte. Kun for fire procent af lederne er den årlige LUS-samtale mest værdifuld.

- I de fleste virksomheder er der ét år imellem udviklingssamtalerne, og de skal derfor ses som et supplement til den løbende dialog og en god anledning til at drøfte især det fremtidige arbejde, strategi og mål. Men verden udvikler sig så hurtigt, at én årlig samtale slet ikke er tilstrækkelig. Så det er via den daglige eller ugentlige dialog leder og chef imellem, at langt de fleste problemstillinger og spørgsmål skal vendes, siger Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.