Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Særlig disciplin at være en dygtig mødeleder

10. april 2017

Det er en helt særlig disciplin at være en dygtig mødeleder. Derfor er det ifølge ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm tankevækkende, at det jævnfør en ny undersøgelse fra Lederne er under halvdelen af lederne i Danmark, som har været på kursus eller efteruddannelse i god mødeledelse.

Undersøgelsen, der er baseret på svar fra 1.847 ledere, viser, at rigtig mange ledere har mødeledelse som en ikke ubetydelig del af jobbet. 20 procent af lederne optræder dagligt i rollen som mødeleder ved interne og eksterne møder, mens 54 procent af lederne er mødeleder én eller flere gange om ugen.

Til gengæld er det kun 41 procent af de adspurgte ledere, som har deltaget i kurser eller anden efteruddannelsesaktivitet vedrørende god mødeledelse. De resterende 59 procent har aldrig været på skolebænken for at blive en bedre mødeleder.

En god mødeleder skal være god til at kommunikere, men skal i høj grad også bevare overblikket over mødeprocessen og sørge for, at alle deltagernes tid og kompetencer bliver brugt effektivt

Ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm

- At være en dygtig mødeleder er en helt særlig disciplin og en kompetence for sig, og selvom man er en dygtig leder, er man ikke nødvendigvis fantastisk til at lede og gennemføre møder. Den bedste måde at finde ud af, om man er en dygtig mødeleder, er ved at bede om at få feedback fra mødedeltagerne. Og er konklusionen, at der er plads til forbedring, skylder man de mennesker, man som leder holder møder med, enten at dygtiggøre sig inden for mødeledelse eller uddelegere ansvaret til andre, som har kompetencerne til at kunne lede møder på bedste vis, siger Birgitte Alstrøm.

LÆS OGSÅ: Unge ledere har fået øjnene op for værdi af lederudvikling

Ledelsesrådgiveren understreger, at betydningen af at give feedback til mødelederen naturligvis også gælder de møder, som lederen selv deltager i med andre for bordenden.

Ifølge Birgitte Alstrøm er der flere kompetencer, som kendetegner en god mødeleder.

- En god mødeleder skal være god til at kommunikere, men skal i høj grad også bevare overblikket over mødeprocessen og sørge for, at alle deltagernes tid og kompetencer bliver brugt effektivt. Grundlæggende handler det om at sikre, at ingen er i tvivl om, hvad der bliver konkluderet på mødet, og at mødet i øvrigt ikke varer længere tid end højest nødvendigt, fastslår Birgitte Alstrøm.

 

LÆS OGSÅ: Kvinder bruger mere tid end mænd på lederudvikling

       

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Den offentliggøres i sin helhed i maj.