Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Sådan skaber ledere mere robuste teams

10. august 2015

En ny ledelsesretning fokuserer på, hvordan ledere kan skabe robuste medarbejderteams. Det skriver det elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag.

I artiklen fortæller virksomhedspsykolog Dr. Jill Flint-Taylor fra Ashridge Business School nord for London, hvordan ledere kan arbejde med at opbygge robusthed blandt medarbejdere og i teams for at ruste medarbejderne til den virkelighed, der præger moderne organisationer i form af omstillinger, forandringer, skærpede mål og øget arbejdsmængde. Faktorer, der alle intensiveres i takt med den stigende globalisering.

Kan man som mellemleder ikke ændre på arbejdsmængden, er det ikke desto mindre vigtigt at tage bestik af relationerne mellem medarbejderne, ens egen ledelsesstil og det at involvere og informere så meget som muligt.

Dr. Jill Flint-Taylor, Ashridge Business School

- Det er afgørende, at man gør sig klart, at det ikke handler om at skabe de ”tougheste” medarbejdere. Målet er ikke at opbygge mere modstandskraft, så man kan øge arbejdspresset tilsvarende, forklarer Jill Flint-Taylor, der siden 1990’erne har beskæftiget sig med begrebet resiliens.

Resiliens handler derimod om at sikre trivsel og styre arbejdspresset, så det lige præcis motiverer positivt uden at kamme over og blive en kilde til stress. Og det er en ledelsesopgave, der er særligt udfordrende for mellemledere, der ikke altid har indflydelse på presset, der dikteres oppefra.

Fire parametre
Som leder kan man arbejde med at øge medarbejdernes robusthed ved at sætte ind på fire parametre: Sørge for, at arbejdspresset ligger på et sundt og stimulerende niveau. Give medarbejderne indflydelse på, hvordan de løser opgaverne. Informere og involvere – også under forandringsprocesser. Og sidst, men ikke mindst skabe et positivt arbejdsmiljø med gode relationer.

- Mellemledere er de mest udfordrede, fordi de har begrænset indflydelse på arbejdsbyrden. Men kan man som mellemleder ikke ændre på arbejdsmængden, er det ikke desto mindre vigtigt at tage bestik af relationerne mellem medarbejderne, ens egen ledelsesstil og det at involvere og informere så meget som muligt, siger Flint-Taylor, der understreger, at man som mellemleder naturligvis også har pligt til at råbe vagt i gevær opadtil, når arbejdspresset går ud over trivslen.

Dr. Jill Flint-Taylor er en af hovedoplægsholderne på den internationale konference ”Global Leadership” tirsdag den 8. september i København.

Læs hele artiklen

Ledelse i Dag