Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Sådan siger du fra over for en stresset chef

23. december 2015

Det er svært, men ikke umuligt, at blive en succes i sit job, når chefen er stresset.

Projektlederen Klaus fra sidste uges ledelsesdilemma er havnet på en arbejdsplads med seriøse stressudfordringer. Det betyder, at der ligger for mange opgaver på Klaus’ bord, og at hans liste over kunder er for lang. Da Klaus vil tale om arbejdspresset med sin chef, ender det med, at chefen i stedet for at hjælpe overdrager ham sin egen største kunde.

LÆS DILEMMAET HER

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Heidi Linderod, forklarer, at det er et typisk mønster på en stressramt arbejdsplads – problemerne smitter.

- Når først en eller flere kolleger er sygemeldte, og chefen har mistet overblikket, bliver det rigtig svært for den enkelte at passe på sig selv, siger Heidi Linderod.

Klaus kan for eksempel skabe sig et overblik over, hvor mange og hvilke kunder han kan få succes med. Resten skal han levere tilbage til sin chef med klar besked om, at han ikke kan tage ansvar for dem.

Heidi Linderod, Ledelsesrådgiver hos Lederne

Klaus i dilemmaet er oven i købet i den situation, at hans forsøg på at trække en grænse ender med flere opgaver og mere ansvar.

- Klaus må indse, at han ikke kan forvente hjælp fra sin chef. Derfor må Klaus tage et større ansvar for sin egen situation, end han i første omgang havde tænkt var muligt. Det kan i praksis betyde, at han må forestille sig, hvordan han vil gribe sine arbejdsopgaver an, hvis chefen ikke var til stede, siger Heidi Linderod, der anbefaler Klaus løsningsmulighed nummer to.

- Klaus kan for eksempel skabe sig et overblik over, hvor mange og hvilke kunder han kan få succes med. Resten skal han levere tilbage til sin chef med klar besked om, at han ikke kan tage ansvar for dem. Det kan betyde, at han må sige til sin chef, at han sender fremtidige aktiviteter på kunderne til chefen, indtil der er fundet en løsning på, hvem der overtager dem, siger Heidi Linderod.

LÆS OGSÅ: Dårlig ledelse er ikke altid lig med stress

Ledelsesrådgiveren kalder det en løsning, der kræver mod. Arbejdspladser med stressudfordringer er typisk præget af lappeløsninger og opgaver, der skubbes rundt. Derfor er det vigtigt for Klaus at sætte sine egne grænser for at forebygge stress:

- Han skal kommunikere, så det ikke er til at misforstå. Både om det, der ikke fungerer – men ikke mindst om, hvordan det kan komme til at fungere for ham, siger Heidi Linderod.