Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Relationer skal prioriteres og plejes

27. april 2016

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Som leder skal man være opmærksom på de relationer, man har og dem, man ønsker at skabe.

Prioritering af arbejdsopgaver er en central del af en leders job. Men nogle gange bliver prioriteringen udfordret af loyalitet og vigtige relationer.

I sidste uges dilemma, der har været til afstemning på business.dk, havde Marius lovet at hjælpe sin tidligere chef, Lene, med et vigtigt notat. Opgaven falder ikke ind under Marius’ ansvarsområde, men han har sagt ja, fordi han føler sig loyal over for Lene, der var en god støtte, da Marius i sin tid begyndte i virksomheden. Imidlertid bliver Marius’ afdeling lagt ned af en større hasteopgave, og han kan se, at han umuligt kan levere et notat, der lever op til Lenes forventninger.

LÆS DILEMMAET: Når du har lovet mere, end du kan holde

-Umiddelbart skal Marius vælge, om han skal gå på kompromis med kvaliteten eller svigte en vigtig relation. Marius er blevet en del af Lenes deadline, og det er et problem, nu hvor hans egen afdeling har ekstraordinært travlt, siger Niels Henriksen, rådgivningschef hos Lederne.

Som leder skal man altid sørge for både at bevare sine gode relationer og skabe nye.

Rådgivningschef hos Lederne Niels Henriksen

Niels Henriksen vil hverken anbefale Marius at levere et stykke arbejde, han ikke kan stå inde for eller at svigte Lene:

- Jeg ville tage fat i Lene hurtigst muligt og fortælle hende, jeg ikke kan holde aftalen. Som leder skal man altid sørge for både at bevare sine gode relationer og skabe nye. Ved at snakke med Lene, kan Marius finde ud af, om der et forhandlingsrum. Måske behøver opgaven ikke være så omfattende som først antaget, eller måske er der andre i organisationen, der kan bidrage, siger Niels Henriksen.

LÆS OGSÅ: Sådan siger du fra over for en stresset chef

Rådgivningschefen påpeger, at det kan være vanskeligt for Marius at forsvare en uddelegering til nogle af hans egne medarbejdere. Han vil i så fald nedprioritere afdelingens eget arbejde til fordel for arbejde for en direktør i en anden afdeling.

- Jeg mener, at Marius skal prioritere sin relation til Lene og samtidig trække på hendes erfaring og viden i forhold til, hvordan de kan løse dilemmaet. Det er vigtigt, at Marius gør det så hurtigt som muligt, så Lene stadig har mulighed for at finde alternative løsninger, siger Niels Henriksen, der anbefaler løsningsmulighed nummer tre.