Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Profit skal give mening

31. august 2015

Den traditionelle opfattelse af, at en virksomhed må have fokus på enten at tjene penge eller skabe værdi for samfundet, bliver lige nu udfordret af bevægelsen ”Conscious Capitalism”. Virksomheder som Danske Bank og Novo Nordisk er godt i gang med at transformere deres forretning, skriver det elektroniske tidsskrift Ledelse i Dag.

Som navnet antyder, stammer den nye businesstankegang fra USA, hvor både små og store virksomheder arbejder på at skabe værdi på flere fronter samtidig. Og i Danmark er flere virksomheder nu klar til at fortælle om deres erfaringer fra rejsen mod en mere bæredygtig forretning.

Den vigtigste lære er, at man ikke kan overbevise andre om noget som helst. Så hvis man vil transformere sin afdeling eller organisation, så handler det om virkelig at ville det.

Maiken Piil og Erik Korsvik Østergaard, rådgivere inden for ledelse, strategi og organisationsudvikling

Maiken Piil og Erik Korsvik Østergaard, begge erfarne rådgivere inden for ledelse, strategi og organisationsudvikling, skriver i Ledelse i Dag:

- Lige nu står vi over for et afgørende øjeblik i historien. En disruption af den måde, man traditionelt har drevet business på, tager til i kraft og rykker ved, hvad der er muligt. Disruptionen handler om den måde, virksomheder tjener på.

Maiken Piil og Erik Korsvik Østergaard har talt med ledere, der har arbejdet med at transformere afdelinger eller virksomheder. Baseret på erfaringer fra eksempelvis Danske Bank, Novo Nordisk og DONG Energy har skribenterne samlet de fem vigtigste råd til ledere, der overvejer at erstatte benhårde KPI’er med et større fokus på formål og mening.

- Den vigtigste lære er, at man ikke kan overbevise andre om noget som helst. Så hvis man vil transformere sin afdeling eller organisation, så handler det om virkelig at ville det. At tro på, at der findes en mere meningsfuld måde at være succesfuld på. En vej, hvor der både er plads til traditionelle parametre som indtjening og vækst, men også mening, værdi og samfundsansvar, skriver Maiken Piil og Erik Korsvik Østergaard.

Læs hele artiklen

Ledelse i Dag