Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Plads til forbedring blandt mødeledere

12. oktober 2015

Der er plads til forbedring, når det gælder evnerne til at lede de møder, som bliver holdt på de danske virksomheder. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne er det således kun halvdelen af lederne, der giver topkarakter til mødeledelseskompetencen.

Undersøgelsen, som er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og baseret på svar fra 2.189 ledere, viser, at 53 procent af de adspurgte ledere betegner kompetencen til at lede de interne og eksterne møder som ”god” eller ”meget god”. Flere end en tredjedel af lederne, 37 procent, vurderer mødeledelseskompetencen som ”hverken god eller dårlig”, mens 10 procent mener, at den er ”meget dårlig” eller ”dårlig”.

Der skal meget øvelse og forberedelse til for at blive en dygtig mødeleder. Men selv om mødelederen har et stort ansvar, er det vigtigt at minde om, at det også kræver en indsats af mødedeltagerne.

Helle Bruun Madsen, ledelsesrådgiver hos Lederne

Dermed retter lederne blandt andet en indirekte kritik af deres egne evner til at lede møder. 70 procent af lederne er nemlig minimum ugentligt mødeleder ved interne og eksterne møder – og 19 procent optræder dagligt i den rolle.

- Mødeledelse er en helt særlig ledelsesdisciplin. Når så forholdsvis mange ledere i undersøgelsen peger på, at kvaliteten af mødeledelsen er på det jævne, indikerer det dels, at lederne er meget bevidste om, hvor vanskeligt det er at være en god mødeleder, dels at de oplever det som frustrerende selv at deltage i møder, der ikke afvikles effektivt og velstruktureret, siger ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen.

70%

af lederne er som minimum ugentligt mødeleder ved interne og eksterne møder.

Humoristisk sans ikke vigtig som mødeleder
Ifølge undersøgelsen mener knap halvdelen af de adspurgte ledere, 46 procent, at evnen til at kommunikere er den vigtigste kompetence for en god mødeleder. Andre vigtige kompetencer er evnen til at skære igennem, skabe orden og struktur samt at kunne inspirere og motivere de øvrige mødedeltagere. I den modsatte evne af skalaen findes blandt andet mødelederens humoristiske sans, som kun fem procent mener er en vigtig kompetence.

- Der skal meget øvelse og forberedelse til for at blive en dygtig mødeleder. Men selv om mødelederen har et stort ansvar, er det vigtigt at minde om, at det også kræver en indsats af mødedeltagerne, hvis et møde skal blive godt. Som et minimum bør mødedeltagerne inden mødet have sat sig ind i, hvad mødet handler om og hvad formålet med mødet er, og under mødet være mentalt til stede og hjælpe med at sikre, at den aftalte dagsorden og tidsramme bliver respekteret, siger Helle Bruun Madsen.

LÆS OGSÅ: Mange møder er overflødige

Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres senere i denne måned.