Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Nyheder

Pil op til samarbejde mellem ledere og medarbejdere

08. juni 2015

Det går rigtig godt med samarbejdet mellem ledere og medarbejdere på de danske virksomheder – både ifølge lederne og medarbejderne. Det viser en ny undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 2.088 ledere og 1.509 medarbejdere.

Ifølge undersøgelsen, der er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, erklærer hele 92 procent af lederne sig ”tilfreds” eller ”meget tilfreds” med samarbejdet med medarbejderne. Kun tre procent af lederne synes, at samarbejdet halter i så voldsom grad, at de har svaret enten ”utilfreds” eller ”meget utilfreds”.

Det er en vigtig del af ledelsesopgaven at have fokus på et godt og konstruktivt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere.

Helle Bruun Madsen, ledelsesrådgiver hos Lederne

Tendensen er den samme blandt medarbejderne. To ud af tre, 67 procent, vender tommelfingeren opad til samarbejdet med den nærmeste leder, 17 procent er hverken utilfredse eller tilfredse, mens 15 procent giver bundkarakter til samarbejdet.

- Det er en vigtig del af ledelsesopgaven at have fokus på et godt og konstruktivt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere. Selvom undersøgelsen afspejler stor tilfredshed på begge sider af bordet – og ikke så overraskende større tilfredshed blandt lederne selv end blandt medarbejderne – er dette et område, hvor lederne løbende bør spørge sig selv, om de vækker tillid, er tilgængelige, kommunikerer tydeligt, er dygtige nok til at anerkende og har blik for medarbejdernes potentialer, siger ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen.

LÆS OGSÅ: Både direktiver og dialog vinder frem på ledelsesgangen

Undersøgelsen viser, at der blandt medarbejderne er en klar sammenhæng mellem klart definerede arbejdsopgaver og tilfredsheden med lederen. Blandt de medarbejdere, som i høj grad har klart definerede opgaver og ansvarsområder, er det således næsten fem ud af seks, 83 procent, der erklærer sig ”tilfreds” eller ”meget tilfreds” med samarbejdet med den nærmeste leder. Også medarbejdere, som oplever, at den nærmeste leder er god til at uddelegere arbejdsopgaver, giver flere pluspoint end gennemsnittet til samarbejdet med lederen.

LÆS OGSÅ: Medarbejdersamtaler inspirerer ledere til uddannelse

Undersøgelsen i sin helhed offentliggøres senere på sommeren.

Viden om ledelse banner