Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mit Lederne

Nyheder

Øget fleksibilitet skal få flere på skolebænken

04. juli 2016

Mere fleksible uddannelsesformer, mindre bureaukrati og højere informationsniveau fra skolerne. Det er ifølge uddannelseschef hos Lederne Thomas Christensen opskriften, hvis det skal lykkes at bremse det markante fald i antallet af ledere og øvrige studerende på de danske akademi- og diplomuddannelser.

I perioden fra 2013 til 2015 faldt efter- og videreuddannelsesaktiviteterne på akademi- og diplomuddannelserne med 15,9 procent. Opgjort i antal studerende var nedgangen størst på diplomuddannelserne, hvor antallet af årselever er faldet med 1.170 – svarende til et fald på 13,6 procent på to år.

Fælles for både diplom- og akademiuddannelserne er, at størstedelen af faldet i antal elever fra 2013 til 2015 findes på uddannelserne i ledelse. På akademiuddannelsen i ledelse er der sket et fald på 35,9 procent, og på diplomuddannelsen i ledelse viser udviklingen fra 2013 til 2015 et minus på 24,6 procent.

I betragtning af den store gevinst, som videreuddannelse giver både den enkelte og virksomhederne, er det markante fald i det samlede antal studerende og i forhold til lederuddannelserne særdeles beklageligt

Uddannelseschef hos Lederne, Thomas Christensen

- I betragtning af den store gevinst, som videreuddannelse giver både den enkelte og virksomhederne, er det markante fald i det samlede antal studerende og i forhold til lederuddannelserne særdeles beklageligt. Men den gode nyhed er, at der er flere ting, man kan gøre for at dæmme op for en fortsat nedgang, og her er fleksibilitet et nøgleord. Blandt andre ledere efterspørger øget digitalisering og forskellige former for blended learning, så de dels kan møde op fysisk og møde de andre studerende, men også kan tage en del af uddannelsen fra Ipad´en hjemme på sofaen om aftenen eller i toget på vej til og fra arbejde, forklarer Thomas Christensen.

LÆS OGSÅ: Ledere kan lære af de gamle grækere     

Det offentligt finansierede voksen- og efteruddannelsessystem er alt for bureaukratisk og uoverskueligt

Uddannelseschef hos Lederne, Thomas Christensen

Ledernes uddannelseschef peger også på bureaukrati som en hindring for mange potentielle studerende.

- Det offentligt finansierede voksen- og efteruddannelsessystem er alt for bureaukratisk og uoverskueligt. Der er brug for at luge ud i indviklede systemer og ansøgningsprocedurer, og så skal de enkelte uddannelsesinstitutioner blive langt bedre til at gøre reklame for sig selv og komme ud til virksomhederne og fortælle om de muligheder, de tilbyder, mener Thomas Christensen.