Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Nye medarbejdere er en god anledning til at afstemme forventninger

17. maj 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Ledere skal sørge for, at teams med jævne mellemrum får mulighed for at afstemme forventninger til teamkultur og arbejdstid – både med hinanden, men også med lederen selv.

I sidste uges dilemma på business.dk var lederen Torben i tvivl om, hvad han skulle gøre. Han har ansat en ny medarbejder, Malene, som virkelig knokler. De andre medarbejdere i teamet er bange for, at Torben forventer, at de skal arbejde lige så hårdt. Torben vil gerne imødekomme medarbejderne, men han har ikke lyst til at bede Malene om at arbejde mindre.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm forklarer, at der er mange aspekter ved situationen, som Torben ikke kender.

Når der starter en ny medarbejder, er det en god anledning til at tage et møde, hvor alle får mulighed for at sætte ord på og give hinanden indblik i, hvilke forventninger og ønsker hver især har til teamkulturen

Ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm

- Torben ved ikke, hvorfor Malene arbejder så meget. Måske trives hun bedst sådan, men det kan også være, fordi hun ikke ved, hvad han forventer. Torben ved heller ikke, hvor mange af medarbejderne, der føler sig truet af Malenes arbejdsindsats. Der kan også være nogen, der synes, at det er rart, at Malene tager et stort slæb, siger Birgitte Alstrøm.

LÆS OGSÅ: Målinger af performance kan føre til stress

Derfor vælger hun at pege på løsning nummer to, hvor Torben indkalder til et møde med hele medarbejdergruppen, hvor arbejdstid og teamkultur er på dagsordenen.

- Når der starter en ny medarbejder, er det en god anledning til at tage et møde, hvor alle får mulighed for at sætte ord på og give hinanden indblik i, hvilke forventninger og ønsker hver især har til teamkulturen, siger ledelsesrådgiveren.

LÆS OGSÅ: Det bedste er når medarbejdere vil tage ansvar

Hun understreger, at mødet ikke skal handle om Malene men om teamet som helhed. Lederen skal også på banen og fortælle om sine forventninger. Her kan han vælge at gøre det klart, at det er i orden, at medarbejderne kan have perioder i deres liv, hvor de arbejder meget og andre perioder, hvor de arbejder mindre.

- Efter teammødet bør han invitere medarbejderne til 1:1 møder, hvor han kan spørge mere ind til den enkelte, fastslår Birgitte Alstrøm.