Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Mentorer baner vejen til arbejdsfællesskabet

19. april 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Som leder må man gøre en ekstra indsats for at integrere medarbejdere, som har en anden baggrund end de øvrige medarbejdere.

I sidste uges dilemma på business.dk var lederen Søren i tvivl om, hvordan han skal få sine nye medarbejdere fra Indien til at falde godt til i virksomheden. Søren vil gerne have de andre medarbejdere til at tage et større ansvar for at få de nye til at føle sig godt tilpas. På den anden side vil han nødigt have, at medarbejderne føler sig presset til det.

De skal føle sig som en del af fællesskabet og se, at de kan bidrage med deres kompetencer og gøre en forskel

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen

Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen understreger betydningen af, at nye medarbejdere hurtigst muligt bliver en del af virksomheden.

- For virksomheden er det en klar fordel, at nye kollegaer hurtigst muligt falder godt til. De skal føle sig som en del af fællesskabet og se, at de kan bidrage med deres kompetencer og gøre en forskel, siger Flemming Andersen.

LÆS OGSÅ: Opgør med forældet syn på teamledelse

Særligt, når de nye kollegaer har en anden baggrund end de øvrige medarbejdere, er det vigtigt, at lederen er ekstra opmærksom på at sikre, at de falder til, mener ledelsesrådgiveren. Han anbefaler, at man skaber anledninger, hvor medarbejderne kan tale uformelt med hinanden og lære hinanden bedre at kende.

- Et godt onboarding-program med sociale aktiviteter i og uden for arbejdstid er en rigtig god start. Men det, der for alvor rykker, er, at der er en mentor tilknyttet hver enkelt af de nye medarbejdere. En mentor, som hjælper med de udfordringer, der måtte opstå, og som introducerer de nye til kulturen på arbejdspladsen, siger Flemming Andersen. Han peger dermed på løsningsmulighed nummer tre.

LÆS OGSÅ: Personaleansvar afholder unge fra lederkarriere

Ledelsesrådgiveren understreger, at mentorerne skal udvælges nøje, at de skal have lyst til at være mentor, og at de skal kende virksomheden godt, så de kan hjælpe og rådgive de nye medarbejdere.

- Og så er det vigtigt, at lederen anerkender mentorerne for det ansvar og den rolle, som de påtager sig, fastslår Flemming Andersen.