På den anden side ville det ikke være hensigtsmæssigt, hvis ledelsen ikke havde indsigt i, hvordan projektet udviklede sig, da det i sidste ende er ledelsen, der står til ansvar for projektet. Katerinas mavefornemmelse er, at projektet udvikler sig rigtig godt i den nuværende form, men hun er samtidig bange for, at ingeniørerne vil miste motivationen, hvis intet bliver ændret, mens ledelsen ikke vil ikke være tilfreds med at blive udelukket.
Derfor er Katerina meget i tvivl om, hvad hun skal foretage sig.
LÆS OGSÅ: Fem ledere nomineret til lederpris
Ledelsesrådgiverne hos Lederne, er dog ikke i tvivl. De råder Katerina til at vælge løsning nummer 1, som indebærer at Katerina forbliver loyal over for ledelsen, og derfor forbliver portalen uændret.
- Det er indiskutabelt, at man som mellemleder skal være loyal over for topledelsen. Rollen som mellemleder indebærer, at man er brobygger mellem medarbejdernes faglige tilgang og topledelsens perspektiv, som typisk tager afsæt i de overordnede strategiske mål. Du skal både bakke topledelsen op og tale medarbejdernes sag, siger de.
De mener, at der er mulighed for en bedre dialog, og at Katarina spiller en vigtig rolle her.
- Jeg synes, at Katerina skal forsøge at spørge ind til og forsøge at forstå ingeniørernes frustrationer. Så kan hun bringe det videre til ledelsen og give dem bedre mulighed for at være mere konstruktive i deres feedback, når de kommunikerer på platformen. Det handler i sidste ende om, at mellemlederen skal lede både op og ned og gøre sit til at dialogen mellem top og bund bliver bedre, siger ledelsesrådgiverne.