Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs vores cookiepolitik

Lederen skal ikke søge popularitet

21. februar 2018

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Sidste uges dilemma handlede om Peter, der er blevet chef for sine tidligere kollegaer. En af dem, Søren, har gennem et stykke tid blandet sig i Peters beslutninger og kommenteret dem. Peter er i tvivl om, hvordan han skal sætte en stopper for indblandingen.

- Det kan være svært at finde sig til rette i en ny rolle som leder for mennesker, man tidligere har været kollega med, siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Birgitte Alstrøm.

- Nogle vil gerne bevare det gode forhold til de tidligere kollegaer og går derfor langt med at imødekomme deres forslag og input, så de mister retningen. De skal øve sig i finde deres egen ledelsesstil og minde sig selv om, at du som leder ikke skal forvente, at du altid er lige populær, siger hun.

Andre falder i den anden grøft og ser let kommentarer og forslag fra medarbejderne som et angreb på deres nye position som leder, uanset om medarbejdernes forslag er velbegrundede eller ej. Ofte bunder det i nervøsitet omkring lederrollen, tilføjer Birgitte Alstrøm.

LÆS OGSÅ: Kritiske fejl ødelægger forandringsprocesser 

- Det handler om at finde en balancegang. Derfor bør Peter straks tage et møde med Søren for at afdække, hvad der ligger bag Sørens kommentarer i de konkrete situationer. Måske er han misundelig. Måske har han et reelt ønske om at hjælpe. Under mødet bør Peter være tydelig omkring, hvad der for ham er konstruktiv kritik, de alle kan lære af, og hvad der ikke bidrager til afdelingens mål og trivsel, lyder rådet fra Birgitte Alstrøm, og peger derfor på løsning nummer 2.

 

LØSNINGSFORSLAG:

1. Peter inddrager Søren i ledelsesbeslutningerne.

2. Peter fortæller Søren meget direkte, at Peter er chefen, og Søren skal ændre adfærd.

3. Peter beder direktøren, der udnævnte ham til chef, om at tage affære.

Sidste uges opfølgningsartikel