Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledere skal turde sige nej

26. oktober 2015

Hvor vi engang gik på arbejde for at skaffe føde på bordet, tøj på kroppen og andre basale fornødenheder, forventer mange i dag også, at vi skal realisere os selv på jobbet. Det bliver en opgave for fremtidens ledere at skære ind til benet i forhold til, hvad vi kan forvente os af arbejdslivet.

I går modtog psykolog Svend Brinkmann DR's formidlingspris Rosenkjærprisen. Svend Brinkmann får blandt andet prisen som anerkendelse for sin bog "Stå Fast", hvor han udfordrer tidens trang til selvudvikling. Og også i arbejdslivet og blandt ledere kan der være mening i at tage Svend Brinkmanns "nej-hat" på.

Måske er det på tide, at virksomheder og topledere skærer ned på brandingen af arbejdspladser som katedraler for personlig udvikling og selvrealisering.

Bodil Nordestgaard Ismiris, direktør hos Lederne

Forestillingen om et arbejdsliv fyldt med personlig udvikling er nemlig en illusion, der stresser og fører til mistrivsel, mener Bodil Nordestgaard Ismiris, direktør for medlemsrådgivning hos Lederne.

- Jeg oplever, at relativt mange ledere og betroede medarbejdere mistrives, fordi de har skyhøje forventninger til arbejdslivet. Vi vil anerkendes, ses og høres, forstås og udvikles, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Direktøren henviser til en undersøgelse fra Lederne fra april i år, hvor 18 procent af i alt 8.177 ledere svarede, at de i løbet af de seneste to uger havde følt sig stressede. Halvdelen af dem pegede på egne forventninger og ambitioner som en del af årsagen.

Leder er ikke psykolog eller socialrådgiver
Direktøren med ansvar for medlemsrådgivningen hos Lederne tror, at vi kommer til at se en modreaktion på de helt urealistiske krav til ledere og arbejdspladser.

En leders opgave er at lede – ikke at agere guru, coach eller personlig garant for medarbejdernes selvrealisering

Bodil Nordestgaard Ismiris, direktør hos Lederne

- Vi har nu igennem en årrække set, at ledelsesopgaven er blevet bredere og bredere. Jeg tror, at vi kommer til at se en tendens til, at lederrollen i fremtiden bliver mere fokuseret på kerneopgaven – nemlig at lede. En leder er hverken psykolog, diætist eller socialrådgiver. Og et ansættelsesbevis er en aftale om ansættelse – ikke en garanti for et lykkeligt arbejdsliv, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.

Bodil Nordestgaard Ismiris mener, at nøglen til succes for fremtidens ledere blandt andet bliver at erkende, at der i begrebet ledelse ligger både magt og autoritet.

- Ledere skal turde lede og være ærlige i forventningsafstemningen med medarbejderne. En leders opgave er at lede – ikke at agere guru, coach eller personlig garant for medarbejdernes selvrealisering, siger Bodil Nordestgaard Ismiris.