Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledere skal stille spørgsmål til deres spejlbillede

26. juni 2017

Et afgørende træk ved meget succesrige ledere er ikke, at de regner ud, hvordan de altid holder kursen, men at de udvikler teknikker til at opdage, når tingene bliver værre og kommer hurtigt tilbage på sporet. Det mener professor ved Harvard Business School Robert S. Kaplan, der i en artikel har formuleret syv spørgsmål, som alle ledere bør stille sig selv med jævne mellemrum.

Professor Robert S. Kaplan peger på, at uanset hvor talentfuld en leder er, vil han eller hun lave fejl. Lederen vil udvikle dårlige vaner, verden vil forandre sig umærkeligt, uden at man opdager det, og adfærd, der fungerede førhen, vil vise sig at være ineffektiv.

Derfor skal ledere ifølge professoren jævnligt træde et skridt tilbage og stille sig selv nogle spørgsmål, hvor man ærligt reflekterer over, hvordan man klarer sig, og hvad man kan gøre anderledes.

Tre af de områder, som ledere skal stille spørgsmål til sig selv om, er vision og prioriteter, feedback og tidsstyring.

LÆS OGSÅ: Ledere skal bruge mere tid på at forstå problemerne

Vision og prioriteter
- Det er overraskende, hvor sjældent erhvervsledere får spurgt sig selv: ”Hvor hyppigt kommunikerer jeg en vision og prioriteter for min virksomhed?”, skriver Kaplan, der mener, at mange ledere på papiret har masser af lederskabsevner.

- Desværre kommunikerer de ofte visionen utilstrækkeligt til organisationen i dagligdagens mange aktiviteter, og i særdeleshed får de ikke formidlet det på en måde, så medarbejderne forstår, hvad de skal gøre for at arbejde for virksomhedens bedste, påpeger han.

Tidsstyring
Et andet område, der skal stilles spørgsmål til, handler om tidsstyring. ”Hvordan bruger jeg min tid?” er et nødvendigt spørgsmål at stille, så man kan rette ind, hvis man bruger alt for meget tid på opgaver, der ikke relaterer sig til de opgaver, der ellers bør være højest prioriteret.

- Hvordan du tilbringer din tid, er et vigtigt spørgsmål, ikke blot for dig, men også dit team. Medarbejderne har en tendens til at følge deres leder, når det kommer til tidsstyring. Derfor skal du sørge for, at dine handlinger, dine virksomhedsprioriteringer og dit teams aktiviteter passer sammen, skriver Robert S. Kaplan.

Feedback
”Giver jeg andre rettidig, direkte og konstruktiv feedback?” og ”har jeg underordnede, som vil fortælle mig de ting, jeg ikke vil høre, men som jeg har brug for at vide?” er to spørgsmål, ledere bør stille sig selv om deres feedback-vaner.

Robert S. Kaplan understreger, at det er afgørende, hvad man gør med den feedback, man får.

- Hvis du handler på den, vil du forbedre dine præstationer. Du vil også tage et stort skridt med hensyn til at opbygge tillid og skabe et grundlag for en kanal af ærlig feedback, skriver han.

I 2007 blev Robert S. Kaplans artikel trykt i Harvard Business Review. Nu kan en ny, redigeret udgave læses i Ledernes digitale tidsskrift Ledelse i Dag.