Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledere skal klædes bedre på til at håndtere stress

03. oktober 2016

Trods års opmærksomhed er antallet af sygemeldinger som følge af stress stigende. Omkostningerne for de berørte medarbejdere og ledere i form af tabt arbejdsevne og nedsat livskvalitet er store, og det samme gælder for arbejdspladserne i form af reduktion af arbejdsevnen hos de stressramte og udgifter til langstrakte sygdomsforløb.

Via konferencer, en tænketank og samarbejder med eksterne eksperter ønsker Lederne at udvide og udbrede en mere helhedsorienteret forståelse af stress og det psykiske arbejdsmiljø, skriver magasinet Lederne i det nye nummer, som netop er udkommet.

Målet er at tilbyde medlemmerne den fornødne rådgivning, så den enkelte leder er udstyret med tilstrækkelig viden og værktøjer til at håndtere opgaven. For at nå dertil er det først og fremmest nødvendigt, at alle niveauer i virksomheden medtænkes i indsatsen, og at der sættes tidligere ind, forklarer Signe Tønnesen Bergmann, chefkonsulent og ansvarlig for Ledernes stressindsats.

LÆS OGSÅ: Stress kan behandles bedre med kollektiv tilgang

Det er vigtigt at inddrage forebyggelse og håndtering af stress i langt højere grad, end man har gjort hidtil

Chefkonsulent hos Lederne Signe Tønnesen Bergmann

- Hvis vi skal blive klogere omkring stress, skal indsatsen hæves fra individniveau og hvordan man fastholder den ramte leder eller medarbejder på arbejdspladsen. Der findes mange fine politikker for, hvordan man reagerer på en sygemelding, men det er vigtigt at inddrage forebyggelse og håndtering af stress i langt højere grad, end man har gjort hidtil, siger Signe Tønnesen Bergmann til magasinet Lederne.

Lederen er ikke tankelæser
Uanset hvor god, den enkelte leder bliver til at registrere og fornemme opløb til stress, bliver lederen aldrig tankelæser, påpeger chefkonsulenten.

- Det handler om tillid og sammenhold, om man hjælper hinanden, eller man må sejle sin egen sø, om man kan snakke om og fordele opgaverne, når en fra teamet har behov for aflastning i en svær periode. I den sammenhæng er det også afgørende, at man har en kultur, så man naturligt informerer den nærmeste leder om de relevante problemer, eksempelvis i forbindelse med ekstra travlhed, og hjælper lederen med at lede. Jo mere, der løses tæt på problemets udspring, jo bedre. Og her er samarbejdsrelationer afgørende for at forebygge effektivt, siger Signe Tønnesen Bergmann.