Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledere ser medarbejderne som deres vigtigste opgave

21. december 2015

Mindre målstyring og mere personaleudvikling. De vigtigste opgaver for ledere i de kommende tre år handler om at udvikle og fastholde dygtige medarbejdere.

Det viser en ny undersøgelse, som Lederne har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov. Undersøgelsen belyser hvilke ledelsesopgaver, der ifølge 4.240 adspurgte ledere bliver de vigtigste de kommende tre år.

- Det er meget markant, at ledere har endnu større fokus på, at kompetente, opkvalificerede og motiverede medarbejdere er helt afgørende for virksomhedernes konkurrenceevne, siger rådgivningschef hos Lederne, Niels Henriksen.

Det bliver af stor betydning at have de rigtige medarbejdere og sikre dem nogle rammer, der får dem til at performe bedst muligt

Niels Henriksen, rådgivningschef hos Lederne

Hvor 84 procent af de privatansatte ledere i 2012 svarede, at udvikling og fastholdelse af gode medarbejdere er en opgave af stor eller meget stor betydning, er tallet i 2015 steget til 91 procent. Samtidig er der flere ledere, der opfatter det at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø som en vigtig ledelsesopgave. Den opgave vægter syv ud af ti ledere højt i 2015, mens det i 2012 kun var 56 procent, der tillagde det stor betydning.

LÆS OGSÅ: Flyt fokus fra løn til muligheder

- Ledere er dygtige til at omstille sig, når konjunkturerne vender, og undersøgelsen her underbygger, at vi er gået fra en tid med krisetænkning til en periode, hvor det bliver af stor betydning at have de rigtige medarbejdere og sikre dem nogle rammer, der får dem til at performe bedst muligt, siger Niels Henriksen.

Ved at tilbyde kompetenceudvikling, sikre et godt og sundt arbejdsmiljø og sørge for interessante og udfordrende arbejdsopgaver, kan man både fastholde og udvikle sine medarbejdere.

Rådgivningschef hos Lederne Niels Henriksen

Rådgivningschef Niels Henriksen ser det som et positivt tegn, at ledere frem over fokuserer lidt mindre på målstyring og mere på medarbejderes kompetencer og trivsel:

- Når der er kamp om dygtige medarbejdere, vil ledere i højere grad skrue på de knapper, der handler om at få det bedste ud af de medarbejdere, de har. Ved at tilbyde kompetenceudvikling, sikre et godt og sundt arbejdsmiljø og sørge for interessante og udfordrende arbejdsopgaver, kan man både fastholde og udvikle sine medarbejdere. Og det er jo i virkeligheden det, ledelse handler om – at skabe gode resultater gennem andre, siger Niels Henriksen.

LÆS OGSÅ UNDERSØGELSE: Gode ledere og gode medarbejdere

Undersøgelsen om ledelsesudfordringer de kommende tre år er endnu ikke offentliggjort i sin helhed.

Læs hele artiklen

Ledelse i Dag