Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledere må stå på mål for lønninger

12. april 2017

OPFØLGNING PÅ UGENS DILEMMA: Man kan ikke forhindre medarbejdere i at tale om løn med hinanden. Det stiller krav til ledere om at være godt forberedt til lønsamtalerne.

I sidste uges dilemma var lederen Rikke i tvivl om, hvad hun skulle stille op over for, at hendes yngre medarbejdere åbent diskuterer løn med hinanden. Rikke oplever, at lønforhandlingerne bliver sværere at tackle. Hun ved ikke, om hun kan tillade sig at blande sig.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen støder oftere og oftere på problemstillingen, når hun taler med ledere.

- Det er et meget tidstypisk dilemma, som ledere er nødt til at forholde sig til. Det er selvfølgelig bekvemt, hvis medarbejderne ikke diskuterer løn med hinanden, men det kan lederne nu engang ikke bestemme. De skal kunne rumme det, og de må finde ud af at tackle det, siger Helle Bruun Madsen.

Hvis medarbejder A brokker sig over, at medarbejder B får mere i løn, så skal man som leder ikke begynde at tale om, hvorfor medarbejder B får så og så meget i løn

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen

Hun peger på, at ledere skal være skarpe på at fastsætte lønninger på baggrund af objektive kriterier, som der kan argumenteres for.

- Hvis medarbejder A brokker sig over, at medarbejder B får mere i løn, så skal man som leder ikke begynde at tale om, hvorfor medarbejder B får så og så meget i løn. Men man skal give medarbejder A en velovervejet begrundelse for, hvorfor man har valgt at fastsætte medarbejder A’s løn på et bestemt niveau, siger Helle Bruun Madsen.

LÆS OGSÅ: Ledere siger nej til kontant belønning for lavt sygefravær 

Hun siger, at de unges lønsnak kan ses som et wake-up-call til lederne om, at de skal kunne stå på mål for deres beslutninger om løn. Hun opfordrer lederne til at reflektere over, hvordan de generelt vurderer medarbejderes værdi.

- Overvejelser om, hvilken værdi en medarbejder bidrager med i forskellige sammenhænge på arbejdspladsen, er med til kvalificere lederens beslutninger om løn. Det kan også lede til nogle samtaler med medarbejderne om, hvordan de skaber værdi, hvilke kompetencer der er vigtige, og hvordan medarbejderne kan bidrage til at nå de fastsatte mål, siger Helle Bruun Madsen, der derfor hælder til løsningsmulighed nummer 3.

Hjælp til dig