Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledere kan blive bedre til at hjælpe hinanden

30. november 2015

Der er plads til forbedringer i ledergrupperne på de danske virksomheder, når det gælder overskuddet til at give hinanden en hjælpende hånd eller evnen til at give en lederkollega et anerkendende klap på skulderen. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Lederne baseret på svar fra 1.036 ledere.

Ifølge undersøgelsen mener kun fire ud af ti ledere, 38 procent, at de har sæde i en ledergruppe, hvor man ”i høj” eller ”meget høj grad” hjælper en lederkollega, der har for meget at lave. 34 procent vurderer, at det sker ”i nogen grad”, mens 27 procent svarer ”slet ikke” eller ”i mindre grad”.

Det er vigtigt at få skabt en kultur i ledergruppen, hvor man opbygger relationer; det vil sige lærer hinanden at kende og har et blik for, om en lederkollega har brug for aflastning eller assistance.

Helle Bruun Madsen, ledelsesrådgiver hos Lederne

Når det gælder om at anerkende en lederkollega for en godt udført arbejdsopgave står lederne heller ikke i kø. Knap halvdelen, 48 procent, oplever, at det sker i stor stil, 33 procent af lederne svarer ”i nogen grad”, mens næsten hver femte, 18 procent, mener, at kollegial anerkendelse ”slet ikke” eller ”i mindre grad” finder sted.

LÆS OGSÅ: Mellemlederskuldre skal bære både ansvar og omsorg

Ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen synes, at resultaterne er bekymrende.

- Det er især bemærkelsesværdigt, at kulturen med at hjælpe en travl kollega ikke er mere fremherskende. Ofte er forklaringen givetvis, at mange ledere ikke har tillid til hinanden og ikke kender tilstrækkeligt til lederkollegerne og deres arbejdsområder, til at man tilbyder en hjælpende hånd. Men det er vigtigt at få skabt en kultur i ledergruppen, hvor man opbygger relationer; det vil sige lærer hinanden at kende og har et blik for, om en lederkollega har brug for aflastning eller assistance. Det kræver åbenhed om egne styrker, svagheder og interesser – og det kræver oprigtig nysgerrighed i forhold til sine lederkollegers arbejde og interesser, siger Helle Bruun Madsen.

Husker man som leder engang imellem at rose eller anerkende en kollega, øger det sandsynligheden for, at man også selv bliver anerkendt, næste gang en stor ordre er blevet halet hjem eller en vanskelig opgave er blevet fuldført.

Helle Bruun Madsen, ledelsesrådgiver hos Lederne

Også når det gælder evnen til at anerkende en kollegas dygtigt udførte arbejde mener ledelsesrådgiveren, at der er plads til forbedringer.

LÆS OGSÅ: Ledere siger nej tak til privat omgang med chef og medarbejdere

- Ledere har ligesom alle andre mennesker behov for engang imellem at blive anerkendt eller klappet på skulderen, hvis en opgave er godt udført. Og anerkendelse har det med at smitte. Husker man som leder engang imellem at rose eller anerkende en kollega, øger det sandsynligheden for, at man også selv bliver anerkendt, næste gang en stor ordre er blevet halet hjem eller en vanskelig opgave er blevet fuldført, understreger Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov og offentliggøres i sin helhed i starten af 2016.