Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledere føler sig sjældent misforstået

12. september 2016

En ny undersøgelse fra Lederne viser, at over halvdelen af lederne sjældent eller aldrig føler sig misforstået i deres kommunikation. Ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen efterspørger, at ledere i højere grad søger feedback på det, de kommunikerer ud.

Det sker forholdsvist sjældent, at ledere oplever, at deres kommunikation bliver misforstået af modtagerne. 53 procent af de 1.845 adspurgte ledere svarer i en ny undersøgelse, som Lederne har foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov, at de inden for de seneste tre år aldrig eller færre end seks gange har oplevet at blive misforstået. 15 procent svarer, at de mere end ti gange har oplevet, at modtagerne har misforstået deres budskab, mens 25 procent svarer”ved ikke”.

- Lederne svarer i undersøgelsen på et spørgsmål, som knytter sig til deres subjektive opfattelse af kommunikationen. Der er en grad af selvovervurdering på spil her, men det er meget almindeligt og menneskeligt, at man placerer sig selv i den bedste ende på sådanne spørgsmål. For deres svar tager nemlig afsæt i deres intention om at være gode til at kommunikere klart og tydeligt, siger Flemming Andersen, ledelsesrådgiver hos Lederne.

Man skal ikke hvile på laurbærrene. Kommunikation er et håndværk, der skal trænes og vedligeholdes

Ledelsesrådgiver hos Lederne, Flemming Andersen

Med 25 procent har en relativ høj andel af lederne svaret”ved ikke”.  Mange ledere er dermed ikke klar over, hvorvidt deres budskaber forstås som tiltænkt eller ej. Nye tal fra Lederne viser da også, at 52 procent af lederne aldrig eller sjældent søger feedback på deres kommunikation.

- En del af forklaringen på, hvorfor så mange ledere tilsyneladende aldrig føler sig misforstået, eller ikke ved om de er blevet det, er, at der eksisterer en form for ”intet nyt er godt nyt”-mentalitet. Ledere tænker, at hvis medarbejderne ikke giver udtryk for andet, så har de nok forstået budskabet. Men det kunne være lærerigt for ledere i højere grad at søge feedback på det, de kommunikerer ud, mener Flemming Andersen.

FRA SAMME UNDERSØGELSE: Hver anden leder har været på skolebænken i kommunikation 

Unge ledere føler sig oftere misforstået
Der er flest unge ledere under 35 år, som giver udtryk for, at de føler sig misforstået. 25 procent af de unge ledere under 35 år har svaret, at de mere end ti gange inden for de sidste tre år har oplevet at blive misforstået.

- Med årene bliver man mere sikker på sin kommunikation, så det er ikke overraskende, at yngre ledere har sværere ved det.  Man skal dog ikke hvile på laurbærrene. Kommunikation er et håndværk, der skal trænes og vedligeholdes, siger Flemming Andersen.

Især skriftlig kommunikation er nemt at misforstå, fordi modtagerne ikke på samme måde kan spørge ind til det, og så bliver det let en fortolkningssag, mener Flemming Andersen, der har et par råd til lederne:

- Vær ydmyg, søg feedback på din kommunikation og husk, at øvelse gør mester, fastslår Flemming Andersen.

Kurser i kommunikation for ledere