Vi bruger cookies for at optimere din brugeroplevelse.

Læs mere

Ledelsesopgave at hjælpe, hvis medarbejders forbrug bliver til misbrug

31. juli 2017

Skal man som leder reagere, hvis en medarbejder har et misbrug af alkohol eller stoffer? Og hvordan opdager man overhovedet, at kolleger eller medarbejdere, der virker nok så velfungerende, holder sig kørende ved hjælp af rusmidler? De spørgsmål stiller direktør hos Lederne Vibeke Skytte i en ny klumme.

Ifølge Vibeke Skytte kan det være særdeles vanskeligt at tage en samtale med en medarbejder om misbrug af eksempelvis alkohol. Mange ledere kan blive ramt af berøringsangst, hvis de registrerer en forandring hos en medarbejder, men mange er også grundlæggende om tvivl om, hvordan situationen helt konkret skal tackles.

Grundlæggende mener jeg ud fra et menneskeligt så vel som en forretningsmæssig tilgang, at det ér og bliver en ledelsesopgave at hjælpe de medarbejdere, hvor et forbrug er blevet til et misbrug

Direktør hos Lederne, Vibeke Skytte

- Berøringsangsten opstår typisk, når man bliver usikker på, hvordan man konfronterer medarbejderen, og man bliver usikker på, hvilke spørgsmål man kan og skal stille. Jeg har selv været i situationen og må ærligt erkende, at det ikke af én af de opgaver, der som leder er den letteste at håndtere. Og hvis man ikke har en plan eller politik for, hvordan man håndterer det i virksomheden, kan opgaven opleves uoverskuelig, fastslår Vibeke Skytte i sin klumme.

 

Leders støtte og engagement er afgørende

 

Hun spørger, om det overhovedet er en ledelsesopgave at blande sig i, om en medarbejder i sin fritid har et misbrugsproblem – og svarer selv, at det er det.

 

- Grundlæggende mener jeg ud fra et menneskeligt så vel som en forretningsmæssig tilgang, at det ér og bliver en ledelsesopgave at hjælpe de medarbejdere, hvor et forbrug er blevet til et misbrug. På sigt vil misbrug ofte føre til, at man ikke kan passe sit arbejde. Og derfor er jeg heller ikke i tvivl om, at arbejdspladsens og særligt lederens støtte og engagement til medarbejderen er afgørende for, at hun eller han kommer igennem en behandling, og at enden på forløbet forhåbentlig bliver, at medarbejderen kan komme tilbage på arbejdsmarkedet, mener Vibeke Skytte.

 

LÆS OGSÅ: Ledere skal turde blande sig i medarbejderes privatliv

 

Hun understreger, at det er et godt signal at sende og en vigtig grundholdning, at man tager ansvar for sine medarbejdere. Men det er samtidig vitalt, at lederen ikke bare kaster sig uforberedt ud i samtalen med en medarbejder, der har misbrugsproblemer.

 

LÆS OGSÅ: Kolleger gør en forskel for trivsel på jobbet

 

- Dels er det en sårbar medarbejder, man har at gøre med, dels skal man selv være i stand til at sætte grænsen for, hvor langt man kan og vil gå, før ”rigtige” behandlere skal involveres og tage over. Jo mere viden og indsigt, man som leder har omkring misbrugsproblemer, desto nemmere er det at tage samtalen med medarbejderen, understreger Ledernes direktør.